Media społecznościowe to obecnie nieodłączny element naszej codzienności. Większość z nas eksploruje aplikacje kilka razy dziennie szukając na nich informacji, inspiracji, a nawet rozrywki, dzięki temu social media to od lat idealne miejscem dla marek do prowadzenia komunikacji z odbiorcami oraz reklamowania swoich usług lub produktów. Tym bardziej w branży HoReCa, gdzie kontakt z klientem to jeden z najważniejszych elementów strategii. Przyciągnięcie uwagi konsumentów, informowanie o aktualnościach, wprowadzanych nowościach lub zachęcanie do odwiedzenia lokalu czy kupienia danego produktu – to wszystko zadania, które można osiągnąć dzięki dobrej komunikacji na profilach społecznościowych.
Badania dowodzą, że co trzecia osoba śledzi profile marek spożywczych lub restauracji w mediach społecznościowych*. Nie ma więc złudzeń, że o odpowiednią prezentację w świecie social media warto i trzeba dziś dbać. W przypadku jedzenia jest to nie tylko łatwiejsze, ale i przyjemniejsze niż w wielu innych branżach. Na czym powinny się skupić marki z branży HoReCa w swojej komunikacji w 2024 roku?
Wideo – ulubieniec algorytmu
2023 roku pokazał, że uwaga użytkowników social mediów obecnie jest krótsza niż kiedykolwiek wcześniej. Wynika to z wielu czynników, ale z pewnością ma na to duży wpływ szybkie tempo życia i wieczny brak czasu. W związku z tym odbiorcy poszukują treści, które od pierwszej sekundy zobaczenia posta przyciągną ich uwagę. A nic nie przyciąga uwagi bardziej niż chwytliwe, wideo od pierwszej sekundy! Przekazanie treści w sposób szybki, zwięzły, przystępny a zarazem angażujący zatrzyma uwagę użytkownika i sprawi, że danego TikToka lub Instagramową rolkę obejrzy kilka razy lub zapiszę ją sobie na później. Dlaczego to zrobi? Ponieważ już w pierwszej sekundzie użytkownik będzie wiedział, czy dany komunikat go interesuje, a fakt że treść będzie podana w atrakcyjnej formie przykuje jego uwagę na dłużej niż faktyczny czas trwania wideo.
Jakie wideo sprawdzi się najlepiej na kanałach społecznościowych restauracji oraz marek z branży gastronomicznej? Pokazanie jedzenia w najbardziej apetyczny sposób jaki jest to możliwe! Dzięki rosnącej liczbie influencerów z branży food, codzienne gotowanie, czy wybór restauracji nie jest już tylko zaspokojeniem głodu, ale jest przez wiele osób traktowane jako doświadczenie kulinarne. Warto to wykorzystać!
Warto pamiętać, że algorytmy platform takich jak Instagram, czy przede wszystkim TikTok faworyzują treści wideo, zwłaszcza te, które generują wysokie zaangażowanie. W końcu krótkie formy wideo są idealnym nośnikiem do wykorzystywania aktualnych trendów i tworzenia treści viralowych. Tylko jak dopasować się do aktualnego trendu? Nie ma nic prostszego niż podłożenie pod nasze wideo aktualnie trendującej muzyki, głosu czy efektu, z którego korzystają w danym momencie WSZYSCY!
Różnorodny content
Nie bój się dywersyfikacji contentu. Wprowadzenie różnorodnych form pokazania treści pozwoli na dotarcie do różnych grup odbiorców. W końcu każdy z nas ma swoje preferencje konsumpcji social mediów i przyswajania z nich treści idealnych dla siebie. Elastyczność contentu pozwala na budowanie silniejszych relacji z odbiorcami oraz zwiększenie szansy na dotarcie do nowych grup. Świat social mediów zmienia się w dynamiczny sposób właśnie z tego też powodu dywersyfikowanie treści jest nie tylko korzystnym ale także niezbędnym elementem strategii komunikacji. Wideo to obecnie ulubieniec algorytmu jednak nadal ogromną wagę odbiorcy przywiązują do zdjęć publikowanych na profilach – tym bardziej na profilach marek związanych z branżą gastronomiczną.
Apetyczne zdjęcia odgrywają kluczową rolę pełniąc nie tylko funkcję estetyczną ale są również potężnym narzędziem przyciągającym uwagę! Odbiorcy często przeglądają social media w sposób błyskawiczny, dlatego kluczem do zatrzymania ich uwagi jest atrakcyjne zdjęcie, które wzbudzi ich apetyt i zainteresowanie daną restauracją lub marką gastronomiczną.
Postaw na autentyczny przekaz
W 2024 roku odbiorcy będą zwracać jeszcze większą uwagę na autentyczne treści. Personalizacja i autentyczność pozostają kluczowymi elementami skutecznej strategii w social mediach. Odbiorcy nadal są spragnieni treści dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Przy tworzeniu contentu warto pamiętać, że poza promocją usługi lub produktu istotne jest nawiązanie głębszych relacji z klientami, poprzez personalizację doświadczeń i pokazywanie autentycznego oblicza marki.
Współprace z influencerami w 2024 roku nadal powinny być jednym z elementów strategii marketingowej. Jak pokazały ostatnie lata odbiorcy cenią autentyczną rekomendację influencerów produktu lub usługi. Odbiorcy często identyfikują się z osobami, które obserwują w social mediach, czując, że są bliżsi ich stylowi życia. Dlatego też rekomendacje od influencerów są postrzegane jako bardziej spersonalizowane i dostosowane do indywidualnych potrzeb. Od kilku miesięcy na Instagramie dostępna jest opcja – współtworzenia posta, która polega na tym, że post może zostać opublikowany na dwóch profilach jednocześnie. W jaki sposób można wykorzystać tę opcję na profilu restauracji lub marki spożywczej? Ubogacić swój profil w content dostarczany od influencerów!
Złota rada
Pamiętaj, że komunikacja w social mediach to jeden z punktów ogólnej strategii marketingowej marki. Zadbaj o to, by profile społecznościowe marki lub restauracji były zgodne z pozostałymi punktami strategii. Bez wątpienia wpisywanie się w aktualne trendy i dostosowywanie do oczekiwań odbiorców to wyzwanie, któremu niekiedy trudno sprostać bez pomocy. Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób poradzić sobie z dynamiką mediów społecznościowych, warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji marketingowej.
*„Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków” – badanie przeprowadzone przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia na zlecenie agencji kreatywnej Od kuchni