Grudzień w polskich domach to okres intensywnych przygotowań do zbliżających się świąt – planowania dań, gotowania i powrotu do dobrze znanych przepisów. Badanie zrealizowane przez FRoSTĘ pokazuje, że Polacy chętnie gotują wspólnie, a w czasie przedświątecznych przygotowań wybierają dania kuchni polskiej.
Wspólny czas w kuchni
Z danych wynika, że wspólne gotowanie deklaruje 2/3 Polaków: 37% badanych najczęściej gotuje z partnerem lub partnerką, 18% angażuje w gotowanie dzieci, a 16% swoje mamy. Rzadziej w przygotowywanie posiłków zaangażowani są przyjaciele – 4%, ojcowie – 3%, babcie – 2% oraz dziadkowie – 1%.
Kuchnia łączy różne pokolenia i może sprzyjać wspólnemu spędzaniu czasu, co nabiera szczególnego znaczenia w okresie przedświątecznym. Przygotowywanie pierogów, pierniczków czy makowca staje się okazją, by więcej czasu spędzić w gronie rodziny i bliskich.

Kto nas nauczył gotować?
Choć dziś mamy dostęp do tysięcy przepisów online, to podstaw gotowania nauczyła Polaków mama – to właśnie ją jako pierwszą nauczycielkę, wskazało 60% respondentów. Na kolejnym miejscu były internet – 28% oraz książki kucharskie – 19% oraz babcie – 14%.
Można przypuszczać, że w wielu domach rodzinne przepisy i sposoby przygotowania potraw pozostają ważnym źródłem wiedzy, również w przypadku świątecznych dań.

Kiedy okazja jest wyjątkowa – wybieramy dania kuchni polskiej
Z badania FRoSTY wynika, że Polacy od święta najchętniej sięgają po kuchnię polską. Na rodzimą kuchnię wskazywało aż 92% badanych, a na kolejnych miejscach plasują się przepisy kuchni włoskiej, chińskiej, meksykańskiej czy amerykańskiej.
– Święta przypominają nam, jak ważne są smaki, które znamy od lat. Zdecydowana większość badanych, zarówno na co dzień, jak i od święta, stawia na sprawdzone smaki. W FRoŚCIE widzimy przywiązanie do tradycji i sprawdzonych sposobów gotowania, które kojarzą się z domowym ciepłem i gwarantowanym zadowoleniem. Takie wybory są naturalną częścią świątecznych przygotowań i pokazują, jak dużą rolę odgrywa jakość oraz autentyczność potraw, które trafiają na stół – mówi Aleksandra Wysocka, Dyrektor Marketingu FRoSTY.

Skąd czerpiemy pomysły na nowe dania?
Gdy pojawia się potrzeba odświeżenia domowego menu, Polacy najczęściej sięgają do niezawodnego źródła, jakim jest rodzina – 36%, a 35% szuka inspiracji w mediach społecznościowych. Na kolejnych miejscach znajdują się blogi kulinarne (32%) i znajomi (25%). Pokazuje to, że nadal chętnie wracamy do podpowiedzi najbliższych. W okresie przedświątecznym bliskie inspiracje mogą być postrzegane jako szczególnie wartościowe, bo opierają się na znanych i sprawdzonych sposobach przygotowywania potraw.
Świąteczny czas sprzyja spędzaniu czasu w kuchni – przy wspólnym gotowaniu, rozmowach i planowaniu posiłków. To dobra okazja, by dzielić się kulinarnymi doświadczeniami między pokoleniami i budować własne zwyczaje. Dzięki temu święta stają się nie tylko momentem spotkania przy stole, ale też wspólnego tworzenia tego, co na nim się pojawia.









Młodszy specjalista ds. komunikacji marketingowej i PR.


Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W branży HoReCa od ponad 10 lat. Przez lata związany z Grupą Trip, Sobienie Królewskie Golf and Country Club oraz restauracją Florentin w Warszawe.
Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej na kierunku Architecture for Society of Knowledge oraz Komunikacji Wizualnej na Politecnico di Milano. Specjalistka od budowania nastroju. Doświadczenie zdobywała w kraju i zagranicą podczas licznych warsztatów międzynarodowych (Sevilla, Lizbona, Florencja), stypendium na La Sapienza (Rzym) oraz pracując m.in. w Carmi e Ubertis i ADM Milano.








Menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branżach kosmetycznej, spożywczej, dziecięcej. W trakcie swojej kariery związany z firmami takimi jak: L’Oreal, Samsung, Danone-Nutricia, Unilever. W ciągu swojego życia zawodowego odpowiadał między innymi za rozwój sprzedaży i contentu eCommerce w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej. 

























































