Zespół badaczy z Virginia Tech opracował zestaw narzędzi dla dzieci o nazwie “Sustainable Art Painting”, który zamienia resztki jedzenia generowane przez amerykańskie szkoły w… farby akwarelowe. Zespół pod przewodnictwem adiunkta ds. wzornictwa przemysłowego z Virginia Tech, Yoon Jung Choi, stworzył zestaw, aby poradzić sobie z szacowanymi 90 miliardami funtów odpadów żywnościowych generowanych rocznie przez amerykańskie szkoły.
Zestaw zawiera trzy pojemniki do sortowania kompostu i kilka narzędzi opracowanych przez zespół, które zamieniają resztki w farby akwarelowe.
fot. dezeen
„Prawie 50 procent żywności marnowanej w amerykańskich szkołach składa się z owoców i warzyw. Zamiast traktować te resztki jak śmieci, postrzegaliśmy je jako niewykorzystane źródło naturalnych pigmentów. Przeformułowując wyrzucane owoce i warzywa jako cenne źródło, oferujemy zrównoważoną alternatywę dla konwencjonalnych farb, jednocześnie dając uczniom możliwość krytycznego myślenia o odpadach i zrównoważonym rozwoju” — powiedział zespół.
fot. dezeen
Proces dzieli się na trzy główne etapy: sortowanie kompostu, ekstrakcję pigmentów i wykorzystanie pigmentów do stworzenia farby. Zespół badawczy stworzył kolorowe pojemniki na odpady na pierwszy etap, które odpowiadają kolorowi farby ostatecznie wytworzonej w procesie. Pojemniki zawierają małe okienko do oglądania rozkładającej się zawartości i mogą być połączone, aby w razie potrzeby utworzyć większą, modułową stację zbiorczą.
Po posortowaniu resztek umieszcza się je w szklanym naczyniu borokrzemianowym, które naśladuje mechanizm francuskiej prasy do kawy. Na kompost wylewa się wodę, a następnie urządzenie jest podgrzewane, co pozwala wodzie na dalsze wchłanianie naturalnych pigmentów ekstrahowanych z owoców i warzyw znajdujących się poniżej. Następnie, jak w przypadku prasy francuskiej, uczniowie naciskają sito o oczkach, aby ścisnąć stałą zawartość i oddzielić ją od pigmentowanej cieczy. Tę ciecz wlewa się następnie do komory ze szkła borokrzemianowego, gdzie jest rozpylana poprzez parowanie pod szklaną kopułą. Powstały skoncentrowany pigment spada na paletę do rozmrażania poniżej.
fot. dezeen
Następnie uczniowie mieszają wyekstrahowany pigment z gumą arabską, aby stworzyć farbę, którą można przenieść do misek lub pojemników w celu ich użycia. Zespół współpracował z lokalnymi uczniami szkół podstawowych i średnich, aby wspólnie zaprojektować projekt i poprowadził warsztaty, aby przeprowadzić innych przez proces.
„W miarę jak będziemy udoskonalać i rozszerzać ten program, wyobrażamy sobie, że dotrze on do większej liczby szkół, społeczności i nauczycieli, inspirując kreatywne podejście do zrównoważonego rozwoju wykraczające poza zajęcia artystyczne” — powiedział zespół.
„Łącząc projektowanie, naukę i edukację, ta inicjatywa pozwala uczniom aktywnie uczestniczyć w kształtowaniu bardziej cyrkularnej, pomysłowej przyszłości”.
Inne projekty przeznaczone dla dzieci obejmują „interaktywną grę architektoniczną” szwajcarskiego architekta Sébastiena Tripoda i projektantów AA Material Arcade, którzy wykorzystali materiały odpadowe zebrane podczas warsztatów podczas zeszłorocznego London Design Festival, a także serię niekonwencjonalnych materiałów artystycznych tokijskiej marki Woset.
Źródło: Dezeen.com
Fot. Yoon Jung Choi