Rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów i presja na zrównoważony rozwój sprawiają, że projektanci poszukują innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą zmniejszyć negatywny wpływ na naszą planetę. Wprowadzanie nowych, bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów i technologii staje się priorytetem dla wielu projektantów działających w branży modowej.

źródło: Dezeen
Jessica Thies, projektantka z Brooklynu, opracowała innowacyjną koncepcję butów, które nie tylko wyjątkowo wyglądają, ale także przyczyniają się do ochrony środowiska. Projekt, nazwany Synthiesis, wykorzystuje tusz z żywymi algami, które pochłaniają dwutlenek węgla z atmosfery. Buty są wykonane z tkaniny konopnej, a proces druku tuszem biopochodnym z dodatkiem mikroalg, nadaje im unikalny efekt marszczenia.

źródło: Dezeen
Thies, która zrealizowała ten projekt w ramach pracy magisterskiej na Parsons School of Design, uważa, że jej koncepcja może pomóc branży modowej zmniejszyć wpływ na środowisko. Żywe mikroalgi dodane do tuszu sprawiają, że buty stają się „obiektami aktywnymi”, zdolnymi do fotosyntezy i samoczyszczenia. W celu utrzymania alg przy życiu, buty są wyposażone w system hydroponiczny, który dostarcza substancji odżywczych.

źródło: Dezeen
Badania Thies pokazują, że algi mogą pozostać żywe na butach nawet przez cztery tygodnie bez dodatkowego odżywiania. Gdy algi obumrą, kolor chlorofilu stopniowo zanika, co dodaje unikalnego charakteru butom. Obecnie podeszwy wykonane są z pianki poliuretanowej, ale projektantka ma nadzieję, że w przyszłości uda się je zastąpić materiałami biodegradowalnymi.
Projekt Synthiesis podkreśla etyczne aspekty wykorzystania inżynieryjnych materiałów żywych i wskazuje na potrzebę zmiany ludzkich nawyków konsumpcyjnych. Thies proponuje nowe rytuały pielęgnacji przedmiotów z żywymi komponentami, podobne do dbania o rośliny doniczkowe. Jej zdaniem, same biologiczne materiały nie rozwiążą problemów nadmiernej konsumpcji i eksploatacji przyrody – konieczne jest również nowe podejście do traktowania i dbania o te przedmioty.

źródło: Dezeen
Uważam, że ważne jest, aby konsumenci zyskali nową świadomość i poczucie więzi z przedmiotami, które nabywają, aby wzięli odpowiedzialność za swoje nawyki konsumpcyjne. Ten but pomaga budować tę świadomość. – Jessica Thies, projektantka
Dzięki takim inicjatywom możemy zacząć budować bardziej odpowiedzialny i świadomy świat mody, który szanuje i chroni naszą planetę. Projekt Synthiesis pokazuje, że przemysł modowy ma potencjał, by wprowadzić korzystne zmiany dla środowiska i konsumentów, prowadząc nas w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości.









Młodszy specjalista ds. komunikacji marketingowej i PR.


Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W branży HoReCa od ponad 10 lat. Przez lata związany z Grupą Trip, Sobienie Królewskie Golf and Country Club oraz restauracją Florentin w Warszawe.
Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej na kierunku Architecture for Society of Knowledge oraz Komunikacji Wizualnej na Politecnico di Milano. Specjalistka od budowania nastroju. Doświadczenie zdobywała w kraju i zagranicą podczas licznych warsztatów międzynarodowych (Sevilla, Lizbona, Florencja), stypendium na La Sapienza (Rzym) oraz pracując m.in. w Carmi e Ubertis i ADM Milano.








Menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branżach kosmetycznej, spożywczej, dziecięcej. W trakcie swojej kariery związany z firmami takimi jak: L’Oreal, Samsung, Danone-Nutricia, Unilever. W ciągu swojego życia zawodowego odpowiadał między innymi za rozwój sprzedaży i contentu eCommerce w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej. 

























































