Święta Bożego Narodzenia to czas większych wydatków i intensywnych przygotowań. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Glovo, aż 73 proc. ankietowanych uważa, że ceny żywności w okresie świątecznym będą wyższe niż w zeszłym roku, a tylko 17 proc. zamierza wydać na święta więcej. Sprawdziliśmy zatem, jak wyglądają zwyczaje zakupowe użytkowników Glovo oraz co trafia do koszyka na ostatnią chwilę przed Wigilią.
Mimo odczuwalnego wzrostu cen nie rezygnujemy z tradycji obdarowywania bliskich, a poszukiwania idealnych prezentów zaczynamy nawet w listopadzie. To jednak wciąż niewielka grupa – większość osób świąteczne przygotowania odkłada na kilka dni przed 24 grudnia.
Glovo odpowiada na te potrzeby, oferując wygodne rozwiązanie także dla osób, które kupno prezentów zostawiają na ostatnią chwilę. W aplikacji można zamówić nie tylko produkty spożywcze z sieci takich jak Biedronka czy Kaufland, ale również wiele artykułów z kategorii non-food – od kosmetyków i elektroniki po kwiaty i drobne upominki. Obecnie już co czwarte zamówienie w Polsce to właśnie produkty z kategorii non-food.
W zeszłym roku w samą Wigilię w aplikacji Glovo zrealizowano nietypowe zamówienia – w tym wyjątkowo duże zakupy z kategorii dekoracji do domu, których wartość przekroczyła 1400 zł. W koszyku znalazły się m.in. produkty do wystroju wnętrz: dozownik do mydła, dywaniki czy kosz na bieliznę, a także różne akcesoria kuchenne. Kolejnym z nich było natomiast zamówienie ze sklepu erotycznego o wartości przekraczającej 500 zł, co pokazuje, że grudzień to nie tylko czas tradycyjnych prezentów pod choinką – ale także tych bardziej zaskakujących.
Świąteczne zakupy z dowozem do domu?
Im bliżej Wigilii, tym większa gorączka przygotowań – galerie handlowe pękają w szwach, do kas ustawiają się długie kolejki, a zwykła wizyta w sklepie zamienia się w czasochłonną wyprawę.
Tymczasem, jak wynika z badań omnibusowych poświęconych zwyczajom związanym z zakupami spożywczymi, przeprowadzonych przez K+ Research na zlecenie Glovo, tylko 18 proc. badanych Polaków dokonuje zakupów spożywczych online (z powodu braku czasu na wyjście do sklepu), choć to właśnie one w okresie przedświątecznym mogłyby okazać się dobrym rozwiązaniem. Z kolei taki sam odsetek respondentów (18 proc.) deklaruje, że decyduje się na zakupy online podczas robienia zakupów “na zapas”. Potwierdzają to również najchętniej zamawiane przed zeszłorocznymi świętami produkty z asortymentu spożywczego – na szczycie zestawienia znalazła się wówczas niegazowana woda źródlana w butelce o pojemności 1,75 L.
Niemniej jednak w okresie przedświątecznym użytkownicy Glovo sięgali także po inne podstawowe produkty spożywcze – najczęściej pieczywo, owoce, mięso czy jajka. Średnia wartość koszyka w ostatnich dniach przed Wigilią wyniosła 101 zł (23 grudnia) i 95 zł (w Wigilię), co pokazuje, że aplikacja sprawdza się idealnie do szybkiego uzupełniania świątecznych zapasów.
– Choć zamówienia jedzenia w naszej aplikacji wciąż stanowią największą część aktywności użytkowników, także w okresie świątecznym, obserwujemy ciągły wzrost zainteresowania produktami z kategorii groceries i retail. Świadczą o tym zakupy dokonane w ubiegłoroczną Wigilię, kiedy użytkownicy dodali do świątecznego koszyka artykuły dekoracyjne, a nawet gadżety erotyczne. To pokazuje, że konsumenci oczekują od platform delivery szerokiej oraz zróżnicowanej oferty, która wspiera ich zarówno w okresach wzmożonej konsumpcji, jak i w sytuacjach awaryjnych. W tym roku rozszerzyliśmy ofertę o nowe kategorie: kosmetyki i elektronikę, nawiązując współpracę z Super-Pharm i MediaMarkt. Jako pierwsza w Polsce platforma delivery doręczamy mały sprzęt RTV/AGD nawet w 30 minut, odpowiadając na sytuacje, w których nowa ładowarka czy żelazko parowe potrzebne są tu i teraz. Dzięki temu, niezależnie od tego, czy potrzebny jest nowy gadżet, czy zabraknie kosmetyków, użytkownicy mogą zamówić wszystko za pomocą kilku kliknięć i bez stresu skompletować listę świątecznych prezentów – mówi Agnieszka Sucharska, Groceries Manager w Glovo.
Analiza zeszłorocznych danych pokazała, że najwięcej zakupów “na ostatnią chwilę” odnotowano w Łodzi, Warszawie i Wrocławiu.

Rozsądne wydatki vs. rosnące ceny – świąteczne plany zakupowe Polaków
Z omawianych badań Glovo wynika, że Polacy planują tegoroczne wydatki świąteczne na podstawie kosztów sprzed roku, choć jednocześnie martwią się rosnącymi cenami. Aż 73 proc. respondentów spodziewa się jeszcze większego wzrostu cen żywności w okresie świątecznym. Opinię tę częściej wyrażają kobiety, a skłonność do takiej oceny rośnie wraz z wiekiem respondentów.
– Rosnące koszty życia wymuszają na Polakach bardziej świadome zarządzanie budżetem oraz racjonalne podejście do świątecznych zakupów – planują je, porównują ceny, poszukują promocji. Jednocześnie deklarowana racjonalność często zderza się z emocjonalnym charakterem zakupów grudniowych oraz obawą przed dalszym wzrostem cen. W efekcie konsumenci balansują między chęcią utrzymania wydatków na poziomie z ubiegłego roku a realiami inflacyjnymi. Warto też podkreślić, że według przeprowadzonego badania, zakupy online nadal pełnią dla Polaków głównie funkcję rozwiązania „awaryjnego”, szczególnie w starszych grupach wiekowych, które wciąż preferują tradycyjny handel – komentuje Przemysław Huk, Research Manager w K+
Research.
W obliczu obaw związanych ze wzrostem cen, 38 proc. ankietowanych planuje przeznaczyć na zakupy taką samą kwotę, jak w ubiegłym roku. Jedynie 17 proc. deklaruje, że wyda więcej, niż poprzednio – w szczególności uważają tak mieszkańcy średnich miast oraz osoby o wyższych dochodach, a prawie co piąty (23 proc.) sądzi, że wyda mniej. W praktyce oznacza to, że konsumenci będą szukać promocji, wybierać tańsze marki lub rezygnować z części produktów w koszyku.
W obliczu rosnących cen i konieczności bardziej uważnego planowania świątecznych wydatków coraz częściej sięgamy po nowoczesne rozwiązania. Platforma Glovo pozwala zrobić zakupy wtedy, gdy naprawdę brakuje czasu – bez wychodzenia z domu i bez przepłacania. Produkty z sieci takich jak MediaMarkt, Super-Pharm czy z supermarketów dostępne są w takich samych cenach co w sklepach stacjonarnych, a dostawa pod drzwi pomaga dopiąć świąteczne przygotowania nawet na ostatnią chwilę. To wygodny sposób, by ograniczyć stres, uniknąć kolejek i skupić się na tym, co w grudniu najważniejsze – czasie spędzonym z bliskimi.
Badanie omnibusowe dotyczące zwyczajów zakupowych Polaków wykonano na zlecenie Glovo w formie ankiety internetowej wspomaganej komputerowo (CAWI) w okresie 14-17.11.2025 r. na próbie 1009 pełnoletnich Polaków. Dobór próby badawczej miał charakter losowo-kwotowy. Kwoty zostały nałożone na płeć, wiek oraz wielkość miejscowości zamieszkania respondentów. Badanie przeprowadziła agencja badawcza K+ Research.









Młodszy specjalista ds. komunikacji marketingowej i PR.


Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W branży HoReCa od ponad 10 lat. Przez lata związany z Grupą Trip, Sobienie Królewskie Golf and Country Club oraz restauracją Florentin w Warszawe.
Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej na kierunku Architecture for Society of Knowledge oraz Komunikacji Wizualnej na Politecnico di Milano. Specjalistka od budowania nastroju. Doświadczenie zdobywała w kraju i zagranicą podczas licznych warsztatów międzynarodowych (Sevilla, Lizbona, Florencja), stypendium na La Sapienza (Rzym) oraz pracując m.in. w Carmi e Ubertis i ADM Milano.








Menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branżach kosmetycznej, spożywczej, dziecięcej. W trakcie swojej kariery związany z firmami takimi jak: L’Oreal, Samsung, Danone-Nutricia, Unilever. W ciągu swojego życia zawodowego odpowiadał między innymi za rozwój sprzedaży i contentu eCommerce w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej. 

























































