Na targach Consumer Electronics Show, japoński startup zajmujący się robotyką, Yukai Engineering, zaprezentował przenośnego robota w kształcie kota, który wdmuchuje powietrze w celu schłodzenia gorącej żywności i napojów. Robot o nazwie Nékojita FuFu jest stworzony z myślą o osobach z wrażliwymi na ciepło językami, a według badania internetowego przeprowadzonego w Japonii, niemal 47 procent populacji zmaga się z tym problemem.
Nazwa robota pochodzi od japońskiego terminu néko-jita, który oznacza „koci język” – używanego do opisania osób o niskiej tolerancji na gorące jedzenie. Druga część nazwy, FuFu, to onomatopeiczne odzwierciedlenie dźwięku wydawanego podczas wdmuchiwania powietrza w celu ochłodzenia jedzenia. Nékojita FuFu działa dzięki wewnętrznemu wentylatorowi zasilanemu akumulatorem i wykorzystuje specjalnie zaprojektowany algorytm „Fu-ing System”, naśladujący ludzki oddech.

fot. dezeen.pl
Przełączając pomiędzy różnymi trybami dmuchania, takimi jak pełny efekt „Mam to!” oraz łagodniejsze „Nie wyleję”, robot losowo dobiera siłę i rytm nadmuchu, zapewniając dostosowane chłodzenie, efektywnie obniżając temperaturę. W przeciwieństwie do tradycyjnych kubków redukujących ciepło, robot jest samodzielnym urządzeniem, które można przymocować do dowolnego naczynia z prostą krawędzią, co sprawia, że jest wszechstronny i kompatybilny z różnymi miskami, filiżankami i kubkami.
Może schłodzić gorącą wodę z 88 do 71 stopni Celsjusza w ciągu trzech minut i do 66 stopni Celsjusza w pięć minut. Nékojita FuFu, zaprezentowana podczas wewnętrznego wydarzenia Make-a-Thon w 2024 roku, zainspirowana została osobistą historią dyrektora ds. marketingu firmy Yukai Engineering, Tsubasy Tominagi. Tominaga zauważył potrzebę stworzenia takiego produktu, przypominając sobie trudności z chłodzeniem gorącego jedzenia dla dziecka, co często prowadziło do zawrotów głowy i zadyszki.
Opracowaliśmy Nékojita FuFu jako małego osobistego partnera do posiłków, który pozwoli Ci rozwiązać problem „néko-jita” w dowolnym miejscu i czasie – powiedział Tominaga.
Robot nie tylko umożliwi Ci cieszenie się gorącą kawą, ale także ułatwi seniorom spożywanie gorącej zupy i odciąży rodziców, pomagając dzieciom jeść przy mniejszej pomocy.
Firma planuje wprowadzenie Nékojita FuFu na rynek japoński w połowie 2025 roku, po przeprowadzeniu kampanii crowdfundingowej. Yukai Engineering to tokijski startup, znany z innowacyjnych projektów robotów. Firma zdobyła kilka nagród, w tym nagrodę CES 2023 Innovation Award za platformę BOCCO emo, która umożliwia japońskim przedsiębiorstwom użyteczności publicznej świadczenie inteligentnych usług mieszkaniowych.
 
			








 Młodszy specjalista ds. komunikacji marketingowej i PR.
Młodszy specjalista ds. komunikacji marketingowej i PR.


 Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W branży HoReCa od ponad 10 lat. Przez lata związany z Grupą Trip, Sobienie Królewskie Golf and Country Club oraz restauracją Florentin w Warszawe.
Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W branży HoReCa od ponad 10 lat. Przez lata związany z Grupą Trip, Sobienie Królewskie Golf and Country Club oraz restauracją Florentin w Warszawe. Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej na kierunku Architecture for Society of Knowledge oraz Komunikacji Wizualnej na Politecnico di Milano. Specjalistka od budowania nastroju. Doświadczenie zdobywała w kraju i zagranicą podczas licznych warsztatów międzynarodowych (Sevilla, Lizbona, Florencja), stypendium na La Sapienza (Rzym) oraz pracując m.in. w Carmi e Ubertis i ADM Milano.
Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej na kierunku Architecture for Society of Knowledge oraz Komunikacji Wizualnej na Politecnico di Milano. Specjalistka od budowania nastroju. Doświadczenie zdobywała w kraju i zagranicą podczas licznych warsztatów międzynarodowych (Sevilla, Lizbona, Florencja), stypendium na La Sapienza (Rzym) oraz pracując m.in. w Carmi e Ubertis i ADM Milano.








 Menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branżach kosmetycznej, spożywczej, dziecięcej. W trakcie swojej kariery związany z firmami takimi jak: L’Oreal, Samsung, Danone-Nutricia, Unilever. W ciągu swojego życia zawodowego odpowiadał między innymi za rozwój sprzedaży i contentu eCommerce w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branżach kosmetycznej, spożywczej, dziecięcej. W trakcie swojej kariery związany z firmami takimi jak: L’Oreal, Samsung, Danone-Nutricia, Unilever. W ciągu swojego życia zawodowego odpowiadał między innymi za rozwój sprzedaży i contentu eCommerce w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej. 

























































