W czasach, kiedy klienci coraz bardziej zwracają uwagę na jakość produktów spożywczych, ogromną rolę odgrywa również etyka i społeczna odpowiedzialność firm. Branża spożywcza staje przed wyzwaniem, jak integrować zrównoważone praktyki biznesowe z działaniami CSR (Corporate Social Responsibility).
O działaniach z zakresu ESG i zrównoważonego rozwoju, realizowanych przez firmy w roku poprzedzającym, przeczytać można w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2023. Dobre praktyki”. Publikacja jest największym w Polsce tego typu przeglądem dobrych praktyk rynkowych z obszaru zrównoważonego rozwoju. Również my zasięgnęliśmy do niej po najbardziej aktualną wiedzę z tej dziedziny.
CSR w branży spożywczej
CSR to podejście, w ramach którego firmy dobrowolnie podejmują działania mające na celu zintegrowanie aspektów społecznych, środowiskowych i ekonomicznych w swojej działalności oraz w relacjach ze swoimi interesariuszami. Jednym z głównych celów działań CSR w branży spożywczej jest troska o środowisko naturalne. Marki podejmują wiele inicjatyw mających na celu zmniejszenie swojego wpływu na środowisko. Ograniczają emisję gazów cieplarnianych oraz zużycie wody i energii (np. inteligentne urządzenia popularnej w branży gastronomicznej marki Rational). Stosują też ekologiczne opakowania produktów (jak np. biodegradowalne wypełniacze i papierowe taśmy klejące stosowane w firmie SLODKIE). Wiele firm spożywczych inwestuje w technologie przyjazne dla środowiska, takie jak energia odnawialna czy recykling opakowań w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na planetę (np. drugie życie opakowań w restauracjach McDonald’s).
Źródło: Pinterest
Obowiązek CSRD
Markom spożywczym obcy nie powinien być skrót: CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), czyli unijna Dyrektywa o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju. Obowiązuje ona od 5 stycznia 2023 r. i została wprowadzona, by zapewnić transparentność danych udostępnianych przez marki. Dyrektywa ma przyczynić się do lepszego oceniania oraz porównywania wyników firm w zakresie zrównoważonego rozwoju poprzez tworzenie cyklicznych raportów. W przypadku marek spożywczych, może to być analiza poprawy warunków życia lokalnych społeczności, inwestycji w programy edukacyjne, wsparcia lokalnych organizacji charytatywnych czy pomocy w zwalczaniu niedożywienia. Więcej informacji o samej dyrektywie znaleźć można na stronie gov.pl.
Źródło: Pinterest
Istota zrównoważonych działań
Zgodnie z opublikowanym 16 kwietnia 2024 roku raportem: „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2023. Dobre praktyki”: ,,Organizacje muszą ujawniać informacje o wpływie, jaki ich przedsiębiorstwa mają lub mogą mieć na kwestie zrównoważonego rozwoju (np. emisje dwutlenku węgla, różnorodność pracowników, poszanowanie praw człowieka). Jednocześnie od raportujących wymaga się ujawnienia istotności finansowej, czyli faktycznego lub potencjalnego wpływu kwestii zrównoważonego rozwoju na finanse organizacji (np. przepływy pieniężne, ryzyko, dostęp do finansowania).” Na firmy nałożony jest więc obowiązek wewnętrznej reorganizacji oraz poszukiwania osób, które na bieżąco raportować będą podejmowane działania. Marki, które specjalizują się w temacie tak ważnym jak żywność, dodatkowo obciążone są odpowiedzialnością za np. dobrostan zwierząt hodowlanych, promowanie zdrowego stylu życia i zrównoważonej diety wśród swoich konsumentów.
O tych dobrych praktykach warto mówić
Zgodnie z informacjami zawartymi w raporcie ,,Odpowiedzialny biznes w Polsce 2023. Dobre Praktyki”, licznymi przykładami działań z obszaru zrównoważonego rozwoju, mogą pochwalić się marki spożywcze, takie jak:
Lidl Polska – marka przy 15 sklepach oraz 2 centrach dystrybucyjnych posadziła łąki kwietne o łącznej powierzchni 129 tys. m². Problem stawiania wielkopowierzchniowych sklepów spożywczych na terenach zielonych, Lidl wynagrodził klimatowi ochroną bioróżnorodności na kwietnych łąkach. Strategiczny rozwój firm nie musi być więc już powiązany wyłącznie z wykorzystywaniem potencjału danej przestrzeni, ale też z dawaniem jej ,,czegoś od siebie”.
SLODKIE – marka SLODKIE znana jest ze swojego proekologicznego podejścia do biznesu. W raporcie wyróżniona została m.in. za zapewnienie schronienia jeżom, stawiając dla nich domki na terenie działki otaczającej siedzibę spółki. Domki są odporne na warunki atmosferyczne i stanowią całoroczne schronienie, posiadają wiatrownice i osłony, np. ściankę działową chroniącą przed drapieżnikami. Poza działaniami na rzecz zwierząt, firma została również wyróżniona m.in. za zieloną energię, którą wykorzystuje na co dzień.
Lotte Wedel – w zrównoważone działania powinni być zaangażowani wszyscy pracownicy danej firmy. Tak w marce Lotte Wedel zespół sprzedaży zainicjował Ekologiczną akcję edukacyjną wolontariuszy Wedla dla szkół i przedszkoli. Tematyka wpisywała się w jeden z filarów wedlowskiej strategii ESG (środowisko) i czerpała z roli, jaką w środowiskowych działaniach firmy odgrywa edukacja pracowników i otoczenia. Wolontariusze Wedla połączyli te 2 obszary i przy wsparciu ekspertów z Organizacji Odzysku Opakowań Rekopol inspirowali najmłodszych do wdrażania ekologicznych nawyków w codzienne życie.
Carlsberg Polska – Carlsberg zmodernizował linię butelkową w Browarze Okocim, dzięki czemu ograniczył ilość wykorzystywanej na tej linii produkcyjnej wody o blisko połowę. Firma zainstalowała nowe rozlewaczki, zoptymalizowała programy pasteryzacji, a także zmieniła sposób spłukiwania butelek. Działania te pozwoliły zaoszczędzić blisko 28 500 m³ wody!
Hochland – marka Hochland mówi stanowcze ,,NIE” marnotrawstwu. Działania organizacji opierają się na zasadach hierarchii postępowania: UNIKANIE pojawienia się produktu niezgodnego, ZAWRACANIE – ponowne wykorzystanie surowca, SKARMIANIE – produkt niezdatny produkcyjnie kierowany jest do skarmiania zwierząt, PRODUKCJA ENERGII – odpady niemożliwe do zagospodarowania kierowane są do biogazowni. Marka podjęła także współpracę z Bankami Żywności – darowizny przekazane zostały w ilości aż 120 ton!
Więcej informacji na temat wyróżnionych marek i podejmowanych przez nich działań, przeczytać można w raporcie dostępnym na stronie odpowiedzialnybiznes.pl
Mimo wyzwań związanych z dostosowaniem się do ekologicznych i społecznych standardów zrównoważonych działań, inwestycje w podobne praktyki mogą przynieść markom długoterminowe korzyści, takie jak: poprawa reputacji, czy zwiększenie lojalności swoich klientów. Dzień Ziemi jest idealnym momentem, by pochylić się nad działaniami podejmowanymi na co dzień we własnych miejscach pracy.