Konsumpcja treści wideo z roku na rok rośnie. Dynamiczny wzrost widać szczególnie wśród młodszej grupy wiekowej, zastępującej tradycyjną telewizję treściami oglądanymi na urządzeniach mobilnych. Do takiego stanu rzeczy przyczyniło się z pewnością powstanie TikToka, który dość szybko podbił serca ludzi na całym świecie – w tym foodiesów, marketingowców czy przedstawicieli marek z branży spożywczej. Jak to się stało? I jak tworzyć apetyczne treści kulinarne, które „przyjmą” się w tym medium?
Ponad miliard aktywnych użytkowników miesięcznie na świecie (dla porównania: Facebook – 2,9 mld, Instagram – 1,4 mld; źródło) i blisko dwa miliony użytkowników w Polsce pokochało proponowane przez aplikację krótkie formy wideo. Nic więc dziwnego, że TikTok w równie dużym stopniu wpłynął też na content kulinarny. Nie uszło to oczywiście uwadze marek spożywczych (i nie tylko), które coraz odważniej zaczęły wkraczać na platformę.
Ale jak to wszystko się zaczęło? Cofnijmy się w czasie…
Jak zmieniały się trendy w wideo kulinarnych?
Julia Child zrewolucjonizowała telewizyjne programy kulinarne, pokazując, że gotowanie w nich wcale nie jest takie czyste i idealne, jak to wówczas prezentowano. Nigella Lawson poszła o krok dalej, obrazując to, co robi każdy z nas, gotując w domowym zaciszu – kremów do ciasta próbowała palcem, a gdy kosztowała przygotowanych przez siebie potraw, wyraźnie okazywała towarzyszącą jej przy tym przyjemność.
Później nadeszła era YouTube’a. Tam już każdy mógł zostać gotującym influencerem i pokazać swoje zdolności szerszej publiczności – szerszej niż rodzina i przyjaciele.
Pierwsze kulinarne filmy w serwisie pod względem koncepcyjnym czy realizacyjnym często nie odbiegały od formatów znanych z telewizji. Na zaprezentowanie przygotowania potrawy twórca kanału poświęcał kilkanaście minut, krok po kroku pokazując kolejne etapy gotowania i opowiadając, co właśnie robi. Szybko zostało to podchwycone przez agencje reklamowe i zaczęło być wykorzystywane przez marki. Jak grzyby po deszczu wyrastały profile firm, które pokazywały, jak wykorzystywać ich produkty w praktyce – lokowanie pojawiało się tam nie rzadziej w niż w programach telewizyjnych.
Miliony wyświetleń i zasięgi zbliżone do tych telewizyjnych były świetnym narzędziem do promocji produktów. Problematyczne okazało się natomiast… utrzymanie uwagi odbiorcy. Spadające pełne wyświetlenia kilkunastominutowych filmów, dodatkowo przerywanych reklamami (niczym w telewizji), przyczyniły się do sukcesu kolejnego kulinarnego formatu, zaserwowanego po raz pierwszy przez BuzzFeed…
Mowa oczywiście o wideo z serii Tasty. Krótkie, trwające do trzech minut filmy skupiały się wyłącznie na procesie przygotowania dania. Ujęcia z góry, na których widać było tylko blat roboczy, szybkie i ostre cięcia kolejnych etapów gotowania, aż w końcu zastąpienie głosu prowadzącego tłumaczącego kolejne kroki napisami z podpisami składników. Buzzfeedowy format szybko spodobał się użytkownikom Internetu, zadomowił się na Facebooku i zaczął być wykorzystywany także przez inne firmy.
Pandemia i rozkwit TikToka
Rok 2020 to nie tylko moment wybuchu pandemii, ale też czas rozkwitu TikToka. Szybkie wideo, niekończący się feed i twórcy będący o wiele bliżej użytkowników…– sukces aplikacji był gwarantowany. Dziś to głównie tam kształtują się obecnie panujące trendy.
Kto z nas nie widział Dalgona Coffee, czyli napoju składającego się z mleka i kawowej pianki, powstałej przez ubicie kawy rozpuszczalnej z cukrem i niewielką ilością wody? Nie można zapomnieć też o chrupkach z makaronu, tortilli w czterech smakach czy tiktokowym sosie do makaronu powstałym z fety zapiekanej z pomidorami. Setki tysięcy wyświetleń jednego dnia nie były już tylko marzeniem, ale stały się realne. Wystarczył dobry pomysł, chwytliwa muzyka i sukces był na wyciągnięcie ręki.
@aviko_polska Kluski śląskie w popularnym trendzie ✌🏽💙💛 #avikopolska #bakedfetapasta #bakedfeta #bakedtomatoes #kluskiśląskie #przepis #dc #cookingtips #cookingvideo #cookathome #gotowanie
♬ Wine And Food Therapy – Short Version (French, Gypsy, Jazz, Manouche) – SplashStudio
Nic więc dziwnego, że marketingowcy szybko dostrzegli możliwości, jakie daje im TikTok. Coraz więcej marek decyduje się nie tylko na współpracę z twórcami, ale też otwiera swoje profile, dzięki którym – pokazując odbiorcom możliwości wykorzystania swoich produktów – ściąga nową grupę klientów.
Jak zostać kulinarną gwiazdą TikToka?
Dla wielu marketingowców reklama na TikToku nie jest już tylko formatem on top, ale jednym z koniecznych elementów kampanii reklamowych. W związku z tym nasuwa się jedno pytanie… Jak w gąszczu tak dużej ilości filmów na TikToku przyciągnąć uwagę odbiorcy i sprawić, że stanie się „głodny” promowanego produktu? Jako food stylista podpowiem Ci, jak się za to zabrać „od kuchni”.
- Tiktokowe przepisy przede wszystkim powinny być łatwe i przystępne
Krótkie formy nie pozwalają na pokazanie żmudnych i skomplikowanych receptur. Prosty przepis udowadnia, że gotować może każdy – i to jest fajne! Zwłaszcza że tiktokowi twórcy odczarowali korzystanie z gotowych półproduktów, co dotychczas było niemal tematem tabu w socialowym gastroświecie.
- Nie zapominaj o estetyce samej potrawy
W końcu jemy także (a czasami i przede wszystkim…) oczami. Zaprzyjaźnij się z lokalnym sprzedawcą warzyw i owoców. Odwiedź pobliski targ i zobacz, jak pełne asortymentu stragany uginają się od obfitości towaru. Takie warzywa czy owoce wyglądają zupełnie inaczej niż te oferowane przez supermarkety. Dostawcy już o świcie odwiedzają giełdy owocowo-warzywne w poszukiwaniu tych najbardziej apetycznych „okazów”.
- Poświęć czas kompozycji talerza
Plating to inaczej sztuka serwowania i układania dań. Odejdźmy od kojarzących się z PRL-em różyczek z marchewki czy przykrywania sałatek grubą warstwą majonezu. Co za dużo, to niezdrowo — dosłownie i w przenośni. Jeżeli potrawa składa się z wielu komponentów, warto je rozbić na mniejsze składowe i podać w osobnych miseczkach. To kolejny zabieg, który zdecydowanie poprawi jej wygląd. Kształt talerza jest już oczywiście rzeczą gustu. Warto jednak pamiętać o tym, że w takich kolorowych kompozycjach prostota zawsze wygrywa, zatem białe, jasne odcienie talerzy pomogą Ci zachować estetykę podania. 😉
- Dekoracja potraw to także pretekst do przemycenia dodatków
Samotny kawałek sernika aż się prosi, by podać go w towarzystwie sosu czekoladowego, rozciągniętego na talerzu za pomocą silikonowego pędzla. Do tego kilka owoców soczyście czerwonej porzeczki, która ożywi kolor, a przy okazji przełamie słodycz kompozycji smaków. A na koniec listki świeżej mięty tworzące piękny obrazek.
- Pamiętaj o kolorach
Nietypowych, kontrastujących ze sobą zestawieniach, które przyciągną wzrok użytkownika i sprawią, że zdecyduje się on obejrzeć właśnie Twój film. Jasne kolory zestawiaj z ciemnymi, miksuj je niczym składniki Twojej potrawy. Doskonałym tłem na początek będzie… kolorowy brystol ze sklepu papierniczego. Dobrym rozwiązaniem mogą okazać się także wydruki na winylowym podkładzie, które bez problemu znajdziesz w sieci. One świetnie imitują różne faktury i struktury, np. drewno.
Protip: jak podkręcić kolory w wideoprzepisie?
Mocno rozwinięty system edycji wideo na TikToku umożliwia korzystanie z kolorowych efektów lub filtrów. Jeżeli nie dysponujesz profesjonalnym oprogramowaniem do edycji wideo, zacznij od tych dostępnych w aplikacji. Obecnie (listopad 2022) platforma oferuje aż cztery filtry, dedykowane właśnie filmom o tematyce kulinarnej.
@aviko_polska Kolorowy bowl z frytkami z batatów, tofu w lepkim sosie i sałatką ze świeżego ogórka i marchewki 🥕 #avikopolska #fyp #dc #cookingtiktok #homecooking #vegan #veganrecipes #aviko #homechef #chefathome #cookingtime
Podsumowanie
Chwytliwe hasło, nietypowa receptura i sposób zestawienia jej z produktem klienta — to trzy bazowe składniki potrzebne do wykonania soczystego TikToka, który ma szansę stać się viralem. Podobnie jak ze smakowitym daniem – nie ma jednego, unikalnego przepisu, który będzie smakował każdemu. Ważne, by wszystkie składniki wykorzystane do jego przygotowania były spójne i razem tworzyły wyborną kompozycję. Dodatki, kolory, kształty, tekstury, światło to rzeczy, które mogą wyróżnić Twojego TikToka i sprawić, że będzie on niepowtarzalny, a przy tym baaardzo smakowity!