Choć do tej pory kojarzyła się z alternatywą dla ciężarnych lub osób o wrażliwych żołądkach, kawa bezkofeinowa wraca na salony i to w jakości speciality. Według portalu Perfect Daily Grind rynek decafu rośnie o 6-7% rocznie, a europejscy konsumenci odpowiadają za 35% globalnego spożycia. – Kawa bezkofeinowa przestała być smutnym zastępnikiem, a dzięki świetnej jakości ziaren i nowym metodom dekofeinizacji może nam towarzyszyć. Główną siłą napędową trendu są młodsze pokolenia, które cenią walory smakowe, ale równie ważna jest dla nich równowaga i troska o zdrowy sen. – podkreśla Lena Wrzosek, Head of Marketing & e-Commerce w palarni kawy speciality HAYB.
Zainteresowanie ograniczeniem kofeiny wydaje się wpisywać w ogólnoświatowe trendy związane z rezygnacją z używek i większą świadomością młodego pokolenia dotyczącą zdrowia, dobrostanu i jakości snu. Jednocześnie gen Z coraz chętniej sięga po wysokiej jakości kawę speciality, której produkcja jest znacznie bardziej transparentna niż kawy jakości commodity znanej z półek supermarketów.
Światowe trendy w polskiej palarni
Rozwój zainteresowania kawą bezkofeinową wysokiej jakości widoczny jest także w Polsce. – Jako palarnia uważnie śledzimy globalne i lokalne trendy, nastroje społeczne i staramy się na nie odpowiedzieć w naszych działaniach. Nasi roasterzy testują kawy bezkofeinowe, które smakiem i jakością nie ustępują ziarnom z najwyższej półki. Widzimy też rosnące zainteresowanie wśród naszych klientów, dlatego Decaf już na stałe dołączył do naszej kultowej serii kawy pod codzienny przelew Sie Przelewa. – podkreśla Lena Wrzosek z HAYB.
– Na smak kawy bezkofeinowej wpływa metoda pozbawienia ziaren kofeiny. Dawna etykietka kawy bez smaku w przypadku decafów brała się z metod dekofeinizacji opartych na chemikaliach, które pozbawiały kawę smaku. Była to pierwsza i najtańsza metoda dekofeinizacji. – tłumaczy Dawid Targosz Zadara, Head of Coffee palarni HAYB.
W branży speciality wybierane są raczej naturalne metody takie jak Swiss Water Processing – czyli wypłukiwanie kofeiny przy zachowaniu aromatu, CO₂ pressure – czyli działanie dwutlenkiem węgla pod ciśnieniem, a także metoda Sugar Cane za pomocą octanu etylu (EA). To naturalnie występujący związek pochodzący z upraw trzciny cukrowej. W naszej palarni najczęściej pojawiają się ziarna dekofeinizowane tą metodą. — mówi Dawid Targosz-Zadara. — Proces jest prosty: ziarna kawy są zwilżane wodą, a dodane do niej EA wiąże się z kofeiną, ekstrahując ją i jednocześnie zachowując większość związków smakowych. Po osiągnięciu pożądanego poziomu kofeiny ziarna są poddawane działaniu pary wodnej w celu usunięcia wszelkich pozostałości EA, dzięki czemu kawa zachowuje swój bogaty smak. – podkreśla Dawid Targosz-Zadara.
Jak Zetki piją kawę?
– W HAYB przyglądamy się zwyczajom konsumenckim naszych klientów. Wiemy, że nasi młodzi odbiorcy nie piją tylko matchy, choć media społecznościowe sugerują coś innego – śmieje się Lena Wrzosek z HAYB.
– Następuje zmiana w sposobie picia kawy – przestaje być ona wyłącznie pobudzaczem dostępnym do wczesnego popołudnia, a staje się napojem towarzyszącym przez cały dzień ze względu na świetny smak. Stąd rosnąca popularność lowcafów, czyli kaw o obniżonej zawartości kofeiny oraz decafów. — dodaje Dawid Targosz-Zadara.
– Mocno zmienia się też forma – sięgamy już nie tylko po filiżankę espresso, ale zaparzamy dużą butelkę łagodnego, aromatycznego cold brew lub zamiast napojów energetycznych wybieramy kawowe ready-to-drink, czyli kawę speciality w puszce. Jako palarnia uważnie obserwujemy te trendy i systematycznie wprowadzamy je do oferty. Cieszymy się, że coraz więcej osób podchodzi do picia kawy jako do sensorycznego doświadczenia, w poszukiwaniu smaku i aromatu, a nie tylko kofeiny – podkreśla Dawid Targosz-Zadara.
Palarnia kawy speciality HAYB z Warszawy to jeden z najważniejszych graczy polskiej branży speciality. Prowadzona przez ojca i syna, Roberta i Wiktora Borowskich, palarnia od ponad 7 lat skupia się na poszukiwaniu i dostarczaniu swoim klientom najciekawszych ziaren z całego świata. Idea, która napędza działanie palarni to effortless speciality – promowanie odkrywania świata kawy bez stresu, z ciekawością i otwartością.
Materiał prasowy