Wyrazista, emanująca czystą radością Viva Magenta będzie towarzyszyć nam w 2023 roku. Jak co roku, Pantone Color Institute ogłosił kolor, który niewątpliwie wywrze znaczący wpływ na świat sztuki, designu czy mody. Czy również w branży food będzie on miał takie znaczenie? Sprawdźmy!
Color of the Year 2023 a komunikacja wizualna
Krwisty, bordowy, intensywny – takie określenia idealnie pasują do Koloru Roku 2023 według Pantone. Kolor Viva Magenta 18-1750 ma symbolizować połączenie przeszłości z przyszłością, ale też dodawać energii. Łączy w sobie zarówno ciepłe, jak i chłodne tony i ma przełamywać szare kolory codzienności. Kolor roku Pantone od lat inspiruje wiele branż, w tym także branżę kreatywną, marketingową czy foodową. Co o nowym Kolorze Roku 2023 sądzą eksperci Food and Design? Jak wpłynie on na komunikację wizualną w nadchodzących miesiącach?
Jak oceniasz nowy kolor Pantone? Co ten kolor mówi nam o komunikacji marek w kolejnym roku? Dlaczego ogłoszenie nowego koloru jest ważne w naszej branży?
Magdalena Malutko, CEO & Owner Agencja Od kuchni, Studio Od kuchni oraz pomysłodawczyni projektu Food and Design: Nie byłabym sobą, gdybym nie zaczęła od samego początku, czyli genezy dopasowywania kolorów Pantone. System powstał w 1963 roku, aby rozwiązać problem skomplikowanego dopasowywania kolorów w przemyśle poligraficznym. Wkrótce potem Pantone stał się najłatwiejszym i najprostszym sposobem klasyfikowania, komunikowania i dopasowywania kolorów za pomocą katalogu kolorów w formacie wachlarzowym. Każdemu kolorowi, w każdym tonie i odcieniu, nadano numer, aby go sklasyfikować.
Skąd pomysł na Kolor Roku według Pantone? W roku 2000 roku Pantone Color Institute stworzył Kolor Roku Pantone jako koncepcję wyznaczającą trendy w brandingu, marketingu i środowisku kreatywnym. Wybór koloru bardzo szybko zyskał popularność, dzięki czemu rok do roku designerzy na całym świecie z niecierpliwością czekają na tę informację. Co ciekawe, wybór ten ma przełożenie na wiele sfer naszego życia, nie tylko na kreacje projektantów odzieży czy mebli! Pantone Color Institute dowodzi, że kolory mają potężną moc. Pozwalają doskonale wpływać na to, jak chcemy, aby odbiorca postrzegał daną rzecz lub jakie emocje chcemy w nim wzbudzić. Kolory wpływają bowiem nie tylko na design, ale też na konsumpcję, a więc m.in. podejmowanie decyzji zakupowych.
W jaki sposób wybierany jest Kolor Roku? O wyborze decyduje komitet analityków, którzy przyglądają się trendom z różnych branż. Na podstawie obserwacji wyłaniane są powtarzalne wzorce, jasno wskazujące na kolorystykę, która teoretycznie będzie królować w kolejnym roku. Analizowane są trendy zarówno w modzie, jak i marketingu, mediach społecznościowych czy nawet w polityce. Odcień wybrany jako Kolor Roku staje się coraz bardziej wpływowy w rozległym świecie projektowania i marketingu marki. Setki marek podejmują się zadania zaprojektowania produktów z Kolorem Roku. To wzmacnia znaczenie tego, jak ważna i wpływowa jest prognoza trendów kolorystycznych Pantone.
Wracając jednak do meritum: jak oceniam Kolor Roku 2023 według Pantone? Osobiście go uwielbiam, ponieważ jest bardzo energetyzujący! Jak wpłynie on na naszą branżę kreatywną? Na pewno zapewni sporo ekspresyjnych visuali marek, w tym także foodowych. Zapewne niejednokrotnie pojawi się jako element komunikacji wizualnej wielu brandów. Jestem pewna, że Viva Magenta królować będzie jako kolor urządzeń kuchennych, takich jak chociażby KitchenAid, czy zostanie wprowadzony jako kolor frontów kuchennych w znanych sieciówkach.
Czy przekujesz nowy kolor Pantone na projektowanie bądź komunikację wizualną marek w kolejnym roku?
Bartosz Wągrowski, projektant:
Z natury jestem buntownikiem – w życiu od dawna kieruję się zasadą „jeśli wszyscy coś robią, to znaczy, że właśnie stało się niemodne” i na swój sposób staram się iść pod prąd rankingom albo je wyprzedzać. Trochę inaczej jest z pracą komercyjną, gdzie trendy i wzorce są narzędziem, z którego umiejętne korzystanie pozwala osiągać określone wyniki.
Kocham czerwienie, towarzyszą moim projektom nieustannie, są to kolory absolutnie ponadczasowe. Miewają bardzo określone znaczenie w komunikacji, potrafią być alarmujące albo mówić „stop”, mogą być monumentalne, a wręcz totalitarne, ale często są też po prostu piękne, słodkie, zmysłowe…
Barwa zaproponowana w tym roku przez Pantone stoi w mojej ocenie raczej po stronie pozytywnych emocji. Przewrotnie jest też lekko zaróżowiona – może fakt umieszczenia jej na takim piedestale pozwoli przełamać u niektórych kulturowe przyporządkowanie różu do kolorów kobiecych czy niepoważnych. Być może jest to nawet jakiś manifest na miarę naszego czasu.
Co zmieni się w produkcji słodkości po ogłoszeniu nowego koloru Pantone? Czy klienci w ogóle kierują się takimi trendami, zamawiając gadżety reklamowe?
Odpowiada Anna Garmada, Prezes Zarządu SLODKIE i właścicielka marki Nobilia:
Ogłoszenie nowego Koloru Roku 2023 przez Pantone wywołało niemały uśmiech na twarzy naszego zespołu. Dwa tygodnie przed ogłoszeniem Viva Magenta kolorem 2023 roku premierę miał nowy produkt SLODKIE, miniczekoladka w kształcie serca w kolorze… mocno „buraczkowym”. Trzeba przyznać, że nasz zespół kreatywny potrafi wywęszyć trendy!
Z pewnością kolor ten będzie towarzyszył nam przez cały rok. Idealnie komponuje się on nie tylko w słodkościach, ale także w zestawach Nobilia, gdzie współgra z czerwonym winem, migdałami w białej czekoladzie z truskawką czy bombonierami z czekolady Ruby w ofercie ślubnej. Z pewnością w nadchodzącym roku kolor Viva Magenta będzie widoczny w projektach naszych Klientów, którzy z pewnością będą wykorzystywać go jako element komunikacji wizualnej. Już nie możemy doczekać się tych kreatywnych, zarumienionych projektów.
Viva Magenta, viva 2023!
Dzięki obecności koloru Viva Magenta w komunikacji w 2023 roku z pewnością nie zabraknie nam mocnych, energetycznych przekazów. Szczególnie po tym pełnym wyzwań roku zdecydowanie potrzebujemy dawki pozytywnych wibracji, które towarzyszyć nam będą w przyszłych miesiącach.