Polska wódka to jeden z kluczowych symboli naszej kultury, tradycji i rzemiosła. Jej historia sięga daleko w przeszłość, a sama nazwa jest chroniona unijnym oznaczeniem geograficznym. W Dniu Polskiej Wódki – obchodzonym 13 stycznia – warto zanurzyć się w to narodowe dziedzictwo oraz odkryć, co sprawia, że nasz rodzimy trunek wyróżnia się na tle innych.
Warto zacząć od bardzo ważnej informacji, o której nie każdy wie – aby trunek mógł nosić miano “polskiej wódki”, musi spełniać surowe normy. Przede wszystkim produkcja odbywa się wyłącznie na terenie Polski i z rodzimych surowców: ziemniaków, żyta, pszenicy, owsa lub jęczmienia. Proces wytwarzania opiera się na tradycyjnych metodach, które jednak są zgodne z nowoczesnymi standardami. Polska wódka składa się jedynie z alkoholu i wody – bez dodatkowych aromatów czy barwników. Autentyczność oraz wysoką jakość produktu gwarantuje Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG).
źródło: Badanie: Świadomość i wiedza Polaków o Polskiej Wódce. Badanie przeprowadzone w listopadzie 2021 przez SW Research na zlecenie Stowarzyszenia Polska Wódka – patrona Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie
Fenomen polskiej wódki na świecie
Najwcześniejsze wzmianki o produkcji wódki w Polsce pochodzą z XV wieku. Już wtedy trunek był uznawany za produkt wysokiej jakości o unikalnym smaku. W XVI wieku wódka zaczęła być postrzegana jako towar luksusowy, a jej produkcja rozkwitała w magnackich dworach oraz klasztorach, gdzie dbano o najwyższe standardy jakości.
W XIX wieku Polska stała się jednym z liderów produkcji wódki na świecie, a marki takie jak Żytnia czy Wyborowa zyskały uznanie poza granicami kraju. Wódka zaczęła symbolizować polskie rzemiosło, precyzję i tradycję. Dlaczego Polska wódka jest znana na świecie? Poniekąd dlatego, że jest synonimem czystości i prostoty, co czyni ją wyjątkową. Dzięki surowym regulacjom produkcyjnym jej jakość pozostaje na najwyższym poziomie, co doceniają konsumenci na całym świecie. Polska wódka jest również ambasadorem naszej kultury. Budzi zainteresowanie na międzynarodowych targach, a jej eksport rośnie z roku na rok, szczególnie do krajów Europy Zachodniej, Stanów Zjednoczonych i Azji.
źródło: Badanie: Świadomość i wiedza Polaków o Polskiej Wódce. Badanie przeprowadzone w listopadzie 2021 przez SW Research na zlecenie Stowarzyszenia Polska Wódka – patrona Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie
Muzeum Polskiej Wódki – miejsce spotkania historii i kultury
Tradycja spożywania wódki jest w Polsce tak głęboko zakorzeniona, że powstało specjalne muzeum. Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie, mieszczące się w dawnej fabryce Koneser, to miejsce, gdzie można odkrywać historię tego trunku od jego początków do czasów współczesnych. Muzeum Wódki brzmi jak coś prawdziwie polskiego, prawda?
Jeśli jesteś koneserem tego trunku lub po prostu interesuje Cię historia kulinariów i produktów typowo polskich – polecamy wizytę w wyżej wspomnianym Muzeum. Znajdziesz tam m.in. multimedialne wystawy pokazujące proces produkcji wódki, czy eksponaty, takie jak zabytkowe butelki, etykiety i narzędzia do destylacji.
Wódka – nie tylko w kieliszku
Choć najczęściej serwowana na czysto, wódka zyskuje coraz więcej zastosowań w nowoczesnej gastronomii. Jej neutralny smak i wysoka jakość sprawiają, że idealnie nadaje się jako składnik koktajli i potraw. O koktajlach nie będziemy się rozwodzić, jednak warto zainteresować się wódką, jako składnikiem różnych dań. Wielu szefów kuchni docenia ją jako doskonały element do marynat, zwłaszcza dziczyzny, czy doskonały dodatek do ciast, lodów, czy trufli czekoladowych.
Podsumowując – polska wódka to więcej niż tylko trunek. To istotny element naszej kultury i dziedzictwa. Świętowanie Ogólnopolskiego Dnia Polskiej Wódki to doskonała okazja, by docenić jej jakość, poznać różne sposoby jej wykorzystania i z radością celebrować nasz narodowy skarb w odpowiedzialny sposób.