Czy wiesz, że w Polsce z Internetu korzysta 88,4% populacji, czyli 36,6 miliona osób? Zaś z mediów społecznościowych aż 27,5 miliona użytkowników! Czy brzmi to jak potężny potencjał reklamowy dla Twojej marki? Oczywiście! Jak prowadzić social media i na co warto zwrócić uwagę przy planowaniu komunikacji? Odpowiedzi na te pytania poznasz w poniższym tekście.
Jako właścicielka agencji kreatywnej jestem w kontakcie z wieloma przedstawicielami restauracji czy marek spożywczych. Zdarza się, że spotykam się z opiniami niektórych z nich, że „social media nic nie dają”. Co wtedy odpowiadam? NIC BARDZIEJ MYLNEGO!
Jestem wielką fanką badań i w swojej pracy często bazuję na twardych danych, tworząc kompleksowe strategie dla marek czy kreując nowe brandy. Nie byłabym więc sobą, gdybym nie przytoczyła kilku ważnych informacji (źródło: Kepios, Digital 2023 Report), które często zaskakują nawet najbardziej zagorzałych przeciwników mediów społecznościowych:
-
W styczniu 2023 roku w Polsce z mediów społecznościowych korzystało aż 27,5 mln użytkowników, czyli aż 66,3% całej populacji;
-
75% procent wszystkich użytkowników internetu w Polsce (niezależnie od wieku) korzystało w styczniu 2023 r. z co najmniej jednej platformy społecznościowej;
-
w tym czasie 50,6% użytkowników mediów społecznościowych w Polsce stanowiły kobiety, a 49,4% mężczyźni.
źródło: Kepios, Digital 2023 Report
I teraz nie odkryję Ameryki, ale większość osób zapomina o tym, że… wszyscy ludzie muszą jeść. Co to oznacza? Zawsze będą kupować jedzenie! Dotyczy to zarówno produktów spożywczych, jak i dań gotowych, a znaczna część tych wszystkich osób także pokusi się o odwiedzenie restauracji lub zamówienie z nich jedzenia z dostawą. Dlaczego? Bo wszyscy musimy (i w dużej mierze lubimy) jeść!
To bardzo dobra wiadomość dla wszystkich pracujących zarówno w różnych sektorach branży spożywczej, jak i w sektorach HoReCa. Nie sprzedajemy i nie promujemy bardzo niszowych produktów, jak silnik Stirlinga, monety z XIX wieku czy śruby rzymskie. Zajmujemy się jedzeniem, czyli bardzo wdzięcznym tematem, którym możemy zainteresować naprawdę szerokie grono ludzi.
Tym, co jest najważniejsze w budowaniu komunikacji produktów spożywczych, marek foodowych czy restauracji, jest odpowiednio zbudowana strategia.
źródło: https://www.linkedin.com/pulse/without-plan-strategy-fairytale-mihai-ionescu/?trk=article-ssr-frontend-pulse_more-articles_related-content-card
Nie sztuką jest stworzyć Facebooka, Instagrama, LinkedIn, Tik Toka czy kanał na YouTube, nie mając jasno określonych zarówno celów, jak i grup docelowych do swoich produktów lub usług. O budowaniu strategii więcej dowiesz się TU.
Tymczasem wróćmy do tematu przewodniego tego artykułu, czyli social media.
Warto pamiętać, że social media nie są jednym, uniwersalnym tworem. Każde medium, każda platforma rządzi się swoimi prawami. Poniżej postaram się omówić statystyki i charakterystykę każdego z nich. Mam nadzieję, że poniższe wskazówki pomogą Ci przy planowaniu i dobraniu odpowiednich działań! Dziś pod lupę wezmę trzy kanały social media – Facebook, Instagram oraz LinkedIn.
Medium, o które zawsze walczę. Często na początku pracy z klientami w agencji kreatywnej Od kuchni zderzamy się ze zdaniem: A ten Facebook jest potrzebny? Przecież nikt z niego nie korzysta. Chyba same dinozaury. I tu wchodzę cała na biało z… danymi.
źródło: Kepios, Digital 2023 Report
Z danych opublikowanych przez Meta wynika, że potencjalny zasięg reklamowy Facebooka wzrósł o 200 tys. (+1,1 proc.) między 2022 a 2023 rokiem, a na początku 2023 roku z Facebooka korzystało w Polsce 17,85 mln użytkowników. Zasięg reklam Facebooka w Polsce na początku 2023 roku odpowiadał – uwaga – 43,0% całej populacji. Jednak warto wiedzieć, że Facebook ogranicza korzystanie ze swojej platformy i konto mogą (w teorii) założyć osoby powyżej 13. roku życia. Na początku 2023 roku 53,4% odbiorców reklam na Facebooku w Polsce stanowiły kobiety, a 46,6% mężczyźni.
Co jest ważne przy planowaniu treści na Facebooka?
Facebook jest potężnym medium reklamowym. Można na nim tworzyć kreacje reklamowe, które będą skutecznie ściągać klientów do naszej firmy. Przy planowaniu komunikacji warto bazować na filarach komunikacji ze strategii marki i być spójnym w tych działaniach. Treści warto dywersyfikować – ludzie są zmęczeni treściami reklamowymi, szukają emocji, ciekawego contentu i w przypadku jedzenia – inspiracji. Dlatego w planie postów warto zastosować zasadę 80/20, czyli 80% treści lekkich, inspiracyjnych czy merytorycznych i 20% treści sprzedażowych. Dzięki takim proporcjom odbiorcy Twojego profilu będą chętnie śledzić markę i nie będą czuli, że są na siłę atakowani przekazem reklamowym.
Według informacji udostępnionych przez Meta na początku 2023 roku z Instagrama w Polsce korzystało 10,40 mln użytkowników. Niedawno zaktualizowane dane firmy sugerują, że zasięg reklam Instagrama w Polsce na początku roku wynosił aż 25,1% całej populacji. Na początku 2023 r. 57,8% odbiorców reklam na Instagramie w Polsce stanowiły kobiety, a 42,2% mężczyźni.
Jednym z głównych czynników, dzięki którym Instagram cieszy się taką popularnością, jest to, że ułatwia udostępnianie zdjęć i filmów oraz inspiruje. A jak dobrze wiemy – ludzie kupują oczami!
Co jest ważne przy planowaniu treści na Instagram?
Dziś właściciele biznesów, chcąc przyciągnąć więcej klientów, inwestują nie tylko w jakość swoich produktów, czy dań, ale także w aranżację wnętrz i element „doświadczenia kulinarnego”. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: im lepiej dania, produkty – a w przypadku restauracji także wnętrza – wyglądają na zdjęciach, tym więcej osób je zobaczy, opowie o nich innym, a na koniec dnia odwiedzi Twoją firmę i zwiększy sprzedaż.
Pamiętaj jednak, że Instagram to nie tylko posty dodawane na wall. To także Instagram Stories i rolki, czyli Instagram Reels.
Ważne: jeśli traktujesz Instagram jako idealne miejsce na grafiki sprzedażowe – Twoja marka zginie w czeluściach innych treści. Instagram jest miejscem, gdzie ludzie szukają przede wszystkim inspiracji. Inspiruj, pokazuj backstage swoich działań, bazuj na apetycznych zdjęciach. Dzięki temu zyskasz grono lojalnych klientów, daję słowo!
źródło: Kepios, Digital 2023 Report
Według danych publikowanych w zasobach reklamowych LinkedIn, na początku 2023 roku ta platforma miała w Polsce 5,5 mln „członków”. Dane dotyczące zasięgu reklam firmy wskazują, że na początku 2023 roku użytkowników LinkedIn w Polsce stanowiła równowartość 13,3% całej populacji. Na początku 2023 roku 48,9% odbiorców reklam LinkedIn w Polsce stanowiły kobiety, a 51,1% mężczyźni.
Ważne: Z LinkedIna korzystać mogą osoby powyżej 18. roku życia.
Pierwszą kwestią, którą trzeba zrozumieć, jest to, że intencja korzystania z LinkedIn różni się od wszystkich innych mediów społecznościowych. Raczej nikt nie loguje się na LinkedIn z nadzieją na znalezienie zabawnych, lifestylowych treści czy wspomnień z wakacji znajomych. Użytkownicy wchodzą na LinkedIn, by znaleźć treści, które będą połączone z ich życiem zawodowym. Kiedy zdasz sobie sprawę z tej jednej subtelnej różnicy, zmieni to sposób, w jaki pokazujesz się na LinkedIn.
Co jest ważne przy planowaniu treści na LinkedIn?
Strona marki na LinkedIn to miejsce, w którym ludzie mogą naprawdę poznać Twoją firmę. Kluczową funkcją platformy LinkedIn jest przyciąganie odbiorców biznesowych i interakcja z nimi. Jeśli potraktujesz stronę jako dynamiczne narzędzie marketingowe (a nie statyczną stronę „O nas”), będziesz dywersyfikować treści – odniesiesz sukces.
Z perspektywy marki na LinkedIn: Pokazuj ludzką stronę Twojej marki, ludzi, dziel się wynikami, kulisami produkcji lub działania poszczególnych działów w firmie. Społeczność LinkedIn uwielbia biznesowy backstage! Na tym medium warto na bieżąco dodawać treści zarówno inspiracyjne, jak i te pokazujące sukcesy, ponieważ one nie tylko pozycjonują markę jako eksperta, lecz również aktywizują pracowników.
Z perspektywy użytkownika: W tym przypadku nie mogę pominąć także kwestii prowadzenia konta nie tylko jako marka, lecz również jako właściciel czy pracownik firmy. Dlaczego? Ponieważ LinkedIn to doskonałe miejsce dla działań employer brandingowych i budowania wizerunku firmy również poprzez jej pracowników! Dlatego warto zachęcać pracowników do dzielenia się wspólnymi sukcesami oraz informowaniu o tym, co słychać u poszczególnych osób w kontekście biznesowym. Każdy człowiek powiązany z daną firmą działa poniekąd jak jej ambasador. Nie powinno się o tym zapominać.
Na koniec podrzucam ciekawe dane podsumowujące raport wypuszczony przez LinkedIn w 2023.
źródło: https://www.socialmediatoday.com/
Podsumowując: Czy warto prowadzić media społecznościowe? Oczywiście, że TAK! Warto jednak robić to z głową i według jasno ustalonego planu. Mam nadzieję, że mój tekst przekonał Cię do postawionej przeze mnie tezy. Do następnego!