W świecie ceramiki rzadko zdarza się zobaczyć coś, co autentycznie zaskakuje. Francuski ceramik Jacques Monneraud z powodzeniem wprawia w osłupienie miłośników sztuki swoim najnowszym dziełem – kolekcją Carton. Jego prace stawiają pytania o trwałość i wartość przedmiotów w naszym życiu. Jego niezwykła linia ceramiki, inspirowana jednorazowością i materialnością tektury, zaskakuje swoim realistycznym wyglądem, przypominającym tekturę i taśmę.

źródło: Dezeen
Kolekcja Carton, składająca się z wazonów, dzbanków i czajniczków do herbaty, jest czymś więcej niż tylko estetycznym eksperymentem. Jak twierdzi autor – ta kolekcja to komentarz do naszego świata nadprodukcji i nadmiernej konsumpcji.
Zawsze byłem bardzo wrażliwy na rzeczy, które czas niszczy, rzeczy, które nie trwają długo – Jacques Monneraud, twórca kolekcji ceramicznej Carton.
Aby osiągnąć niezwykle realistyczny wygląd, artysta zastosował unikalną technikę łączenia trzech rodzajów kamionki. To dzięki temu jego ceramika wiernie oddaje teksturę i kolor tektury, co jest efektem długich i metodycznych eksperymentów.
Choć na pierwszy rzut oka przedmioty z kolekcji Carton wyglądają jak szybko sklejone z tektury i taśmy, ich produkcja to proces wymagający niesamowitej precyzji i cierpliwości. Praca nad każdym z elementów zajmuje około półtora roku, co świadczy o ogromnym zaangażowaniu artysty w każdy detal.
Interesującym aspektem tej kolekcji jest również kontrast między wyglądem, a funkcjonalnością przedmiotów. Mimo że wyglądają, jakby mogły się rozpaść pod wpływem wody, są w pełni funkcjonalne i wodoodporne.
Kiedy kropla spływa po boku, mamy wrażenie, że cały obiekt ulegnie rozkładowi i woda zaleje pomieszczenie. Kontrast pomiędzy tekturowym przedmiotem wypełnionym wodą jest uderzający. – Jacques Monneraud, twórca kolekcji ceramicznej Carton
Misternie zaprojektowane detale każdej sztuki mają na celu “zamrożenie kruchości” i nakłonienie odbiorców do refleksji nad przemijaniem i trwałością. Monnerauda fascynuje idea, że przedmioty, które wyglądają jak jednorazowe, mogą przetrwać tysiące lat, jeśli zostaną wykonane z ceramiki.
Jeśli ktoś ukryłby jedno z moich dzieł, mogłoby ono wciąż znajdować się na Ziemi za 3000 lat. – Jacques Monneraud, twórca kolekcji ceramicznej Carton
Wcześniejsze prace artysty obejmowały kieliszki do jajek, butelki na olej i miski, jednak to kolekcja Carton zdaje się być jego najbardziej ambitnym i przełomowym projektem. Ceramik nie zamierza zwalniać tempa i planuje dalszy rozwój swojej kolekcji, eksplorując nowe kształty i tworząc jeszcze większe wazony.
Dzięki swojemu wyjątkowemu podejściu i nieustającej pasji, Monneraud z pewnością jeszcze nie raz zaskoczy świat sztuki. Kolekcja Carton to dowód na to, że nawet w dziedzinie tak starej jak ceramika, wciąż można wprowadzać innowacje i zaskakiwać odbiorców nowatorskimi pomysłami.









Młodszy specjalista ds. komunikacji marketingowej i PR.


Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W branży HoReCa od ponad 10 lat. Przez lata związany z Grupą Trip, Sobienie Królewskie Golf and Country Club oraz restauracją Florentin w Warszawe.
Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej na kierunku Architecture for Society of Knowledge oraz Komunikacji Wizualnej na Politecnico di Milano. Specjalistka od budowania nastroju. Doświadczenie zdobywała w kraju i zagranicą podczas licznych warsztatów międzynarodowych (Sevilla, Lizbona, Florencja), stypendium na La Sapienza (Rzym) oraz pracując m.in. w Carmi e Ubertis i ADM Milano.








Menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branżach kosmetycznej, spożywczej, dziecięcej. W trakcie swojej kariery związany z firmami takimi jak: L’Oreal, Samsung, Danone-Nutricia, Unilever. W ciągu swojego życia zawodowego odpowiadał między innymi za rozwój sprzedaży i contentu eCommerce w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej. 

























































