Najnowsze badanie ujawnia przełomowe zmiany w preferencjach konsumentów kawy w Polsce. Wyniki wskazują, że połowa ankietowanych osób w Polsce preferuje kawę z napojem owsianym, co otwiera nowe możliwości dla sektora gastronomicznego i hotelarskiego. Zmiany w wyborach roślinnych alternatyw dotyczą również posiłków wybieranych na śniadanie.
Najnowsze badanie instytutu GIM przeprowadzone na zlecenie Oatly, światowego lidera w produkcji napojów owsianych, rzuca światło na rosnącą popularność roślinnych zamienników mleka w Polsce. Decyzję o spróbowaniu napoju owsianego w kawie motywuje chęć spróbowania czegoś nowego (57%), rekomendacje rodziny i znajomych (35%) oraz poszukiwanie zdrowszej alternatywy (17%). Widać to w wynikach badania, bowiem połowa ankietowanych Polaków preferowała smak Oatly Barista zamiast mleka krowiego w swojej kawie. Jest to sygnał dla branży HoReCa, że dostosowanie się do zmieniających się preferencji konsumentów może być kluczem do sukcesu w nadchodzących latach.

fot. materiały prasowe
Roland Griesebner, General Manager DACH & PL w Oatly, komentuje: “Dostrzegamy, że rynek HoReCa w Polsce stoi przed ogromną szansą. Konsumenci coraz częściej poszukują roślinnych opcji. Restauracje, kawiarnie i hotele, które szybko dostosują swoją ofertę do tych zmieniających się preferencji, mogą zyskać znaczącą przewagę konkurencyjną.”
fot. materiały prasowe
Wegańskie alternatywy również na śniadanie
Co ciekawe, według badania, napój owsiany zyskuje popularność nie tylko w kawie, ale także w kontekście posiłków śniadaniowych. Badanie pokazało, że spośród osób, które używają mleka lub jego roślinnych zamienników do śniadania, 33% wybiera napój owsiany do musli, 30% do płatków kukurydzianych i aż 41% do owsianki. Może to wskazywać na szersze zmiany w nawykach żywieniowych w Polsce, które wykraczają poza znany do tej pory obszar zastosowania napojów roślinnych.
Zjawisko to znajduje odzwierciedlenie również w danych sprzedażowych. Według danych rynkowych wartość sprzedaży napojów roślinnych w Polsce osiągnęła blisko 367 mln złotych, co oznacza imponujący wzrost o 9% w porównaniu do roku wcześniejszego. Te liczby potwierdzają, że zainteresowanie produktami roślinnymi nie jest chwilową modą, ale trwałym trendem.
Roland Griesebner dodaje: “Nasz produkt Oatly Barista Edition jest już obecny w sześciu na dziesięć specjalistycznych kawiarni w całej Polsce, również w Żabka Cafe w dużych miastach. To pokazuje, jak szybko branża HoReCa dostosowuje się do nowych preferencji konsumentów. Wierzymy, że ta tendencja będzie się tylko umacniać, otwierając nowe możliwości dla innowacji w menu i kulinarnych doświadczeń.”
Dla branży, wyniki badania Oatly sugerują konieczność przemyślenia strategii i dostosowania oferty. Kluczowe może okazać się nie tylko wprowadzenie napoju owsianego jako alternatywy, ale także tworzenie nowych, kreatywnych pozycji w menu – szczególnie śniadaniowego, które w pełni wykorzystają potencjał tego składnika.
Metodologia badania “Preferencje mleka w kawie”: Badanie smaku metodą ślepej próby, przeprowadzone przez niezależny instytut badań rynkowych GIM, polegało na podaniu 300 uczestnikom kawy przelewowej z Oatly Barista Edition i kawy przelewowej z mlekiem krowim. Badanie odbyło się w sierpniu 2024 r.
[materiał prasowy]









Młodszy specjalista ds. komunikacji marketingowej i PR.


Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W branży HoReCa od ponad 10 lat. Przez lata związany z Grupą Trip, Sobienie Królewskie Golf and Country Club oraz restauracją Florentin w Warszawe.
Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej na kierunku Architecture for Society of Knowledge oraz Komunikacji Wizualnej na Politecnico di Milano. Specjalistka od budowania nastroju. Doświadczenie zdobywała w kraju i zagranicą podczas licznych warsztatów międzynarodowych (Sevilla, Lizbona, Florencja), stypendium na La Sapienza (Rzym) oraz pracując m.in. w Carmi e Ubertis i ADM Milano.








Menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branżach kosmetycznej, spożywczej, dziecięcej. W trakcie swojej kariery związany z firmami takimi jak: L’Oreal, Samsung, Danone-Nutricia, Unilever. W ciągu swojego życia zawodowego odpowiadał między innymi za rozwój sprzedaży i contentu eCommerce w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej. 

























































