Thermomix® w tamtym roku obchodził 50 urodziny, czyli minęło 50 lat od jego wynalezienia. To całkiem sporo, jak na urządzenie wciąż wzbudzające wiele emocji, i całkiem krótko, jak na sprzęt, który zmienił bieg historii kulinariów. Gdzie szukać źródeł jego fenomenu? Czy to historia przypadku, czy konsekwentnie budowana marka, która w swoim DNA ma również sporą elastyczność?
Mało kto wie, że historia urządzenia Thermomix® rozpoczęła się od blendera kielichowego VKM5, który posiadał funkcje mieszania, miksowania, wyrabiania ciasta, siekania, rozdrabiania, mielenia i wyciskania soku. Pewnego dnia, około 1970 roku we Francji, jeden roztargniony przedstawiciel handlowy zapomniał na prezentację zabrać zapałek. Zabrakło ich również w domu u gospodarzy prezentacji. Spotkanie zakończyło się więc szybciej, niż planowano – przedstawiciel nie mógł ugotować zupy kremu, na którą składniki czekały już zblendowane w kielichu. Dla niego wpadka była tym większa, że akurat inspekcjonował go jeden z inżynierów Vorwerk. Ale dla firmy była inspiracją, która zmieniła oblicze urządzenia Thermomix®. W 1971 roku świat ujrzał urządzenie VM 2000 – pierwsze, które łączyło dotychczasowe funkcje z jednoczesnym podgrzewaniem składników w naczyniu miksującym.
Human to human
Już pierwsze lata marki Thermomix pokazują, że jej twórcy uważnie przyglądają się potrzebom ówczesnych gospodarstw domowych, szukających urządzeń do taniego i prostego przygotowywania posiłków w domu. Tak było również przy następnych wprowadzanych przez markę innowacyjnych modelach, które odpowiadały na potrzeby kolejnych pokoleń lub nawet wyprzedzały ich oczekiwania.
Na prośbę klientów Vorwerk zwiększył naczynie miksujące do 2,2 l, cały czas zachowując ergonomię jego użytkowania. Przystawka Varoma, pozwalająca gotować na parze, była odpowiedzią na coraz szersze poszukiwania zdrowych technik kulinarnych. Wbudowana waga – kolejna wielka zaleta urządzenia Thermomix® – pojawiła się w modelu TM21 w latach 90. Dotykowy ekran i możliwości bezpośredniego połączenia przez wi-fi z platformą z przepisami Cookidoo® – cyfrowa rewolucja w świecie gotowania – to standard, który zaproponowaliśmy w ostatnim dziesięcioleciu. Warto też dodać, że aktualny model – Thermomix® TM6 (w Polsce miał premierę w 2019 roku) – to urządzenie, które cały czas rozwija swoje możliwości poprzez kolejne aktualizacje systemu, tak proste jak update telefonu lub komputera. W ten sposób w urządzeniu pojawiły się m.in. tryby: gotowanie jajek, ryżu, sous vide, mycie wstępne, fermentowanie czy ostatnio wprowadzone – obieranie.
Od 2017 roku Vorwerk International rozwija platformę z przepisami Cookidoo®, kompatybilną z urządzeniem Thermomix®. Dla ogromnej rzeszy klientów to właśnie ona jest argumentem na rzecz zakupu urządzenia. Przychodząc z codziennymi inspiracjami, pozwala na intuicyjne wyszukiwanie przepisów przez różne opcje filtrowania. Następnie z wybranych receptur tworzy precyzyjną listę zakupów potrzebnych do ich przygotowania. Kiedy już mamy składniki, Thermomix – dzięki poleceniom na ekranie – krok po kroku prowadzi nas przez poszczególne etapy przygotowania dania. Nie ma znaczenia, czy potrafisz gotować, czy nie, rezultat jest zawsze taki sam – smakowity!
Na Cookidoo znajduje się obecnie około 87 tys. przepisów, a w polskiej wersji językowej jest ich ponad 5 tys. Co ważne, żadne z nich nie zostały wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Wszystkie są stworzone przez specjalistów z Działu Rozwoju Przepisów Thermomix w Polsce lub Global Recipe Center, a przed publikacją – dodatkowo testowane przez trzech zewnętrznych testerów. Receptury są propozycją odpowiadającą na aktualne trendy i mody kulinarne (dla przykładu viralowa Dalgona Coffee podczas lockdownu w trakcie pandemii Covid-19 była namiastką kawiarnianego doświadczenia w domu), dostępność sezonowych produktów czy bezpośrednie prośby klientów.
Hasło projektowania przez ludzi dla ludzi cały czas pozostaje nam bliskie. Sama podczas swojej zaledwie półtorarocznej kariery w Vorwerk Polska testowałam już kilka prototypowych produktów i rozwiązań cyfrowych. Mogłam wyrazić swoje zdanie odnośnie do ich wad i zalet, zasugerować zmiany, podzielić się swoim UX, a w kolejnej fazie testów zweryfikować wprowadzone usprawnienia. Dzięki temu już dziś mogę Ci zdradzić, że nowości, które niedługo zostaną wdrożone, będą dla użytkowników urządzenia Thermomix® kolejnym świetnym dopełnieniem dotychczasowych funkcji urządzenia. Jestem pewna, że usłyszymy na ich powitanie: „Tego mi brakowało! 😍” czy „WOW, nie przyszłoby mi do głowy, że jeszcze tę czynność Thermomix będzie mógł wykonać za mnie! 💚”.
Sprzedaż wokół stołu
O tym, że człowiek ma fundamentalne znaczenie w kontekście marki Thermomix®, wiedzą nie tylko osoby z wewnątrz firmy, ale prawie każdy, kto myślał kiedyś o zakupieniu tego urządzenia. Nie można go znaleźć w sklepach z AGD, sklepach własnych marki ani nawet w e-shopie Vorwerk. Jedyna możliwość nabycia urządzenia Thermomix® to kontakt z przedstawicielem handlowym. Zła sława sprzedaży bezpośredniej dla wielu stanowi barierę, ale sprzedaż bezpośrednia w kuchni i przy stole – jak pokazuje nasze doświadczenie – to zupełnie inna jakość.
Tak się składa, że znakomite grono naszych przedstawicieli to pasjonaci kulinariów, lubiący spędzać czas na gotowaniu i uszczęśliwianiu innych swoimi daniami. Są często naszym pierwszym punktem styku z klientem. Mówimy o nich „entuzjastyczni”, a hasztag, którego sami używają, komunikując o swojej pracy, to #kochamtocorobię. Rozumiesz, to nie może się nie udać! Dodatkowo firma wyposaża ich w umiejętności sprzedażowe i jasne warunki współpracy, co powoduje, że rozwijają swoje skrzydła jako sprzedawcy i stają się po prostu ambasadorami marki Thermomix®.
Przedstawiciele to osoby znające urządzenie na wskroś i na co dzień z niego korzystające. Dostarczają tym samym zupełnie inną jakość informacji niż ta, na którą możemy liczyć w kontakcie ze sprzedawcą ze sklepu z AGD. Nasze urządzenie nie ginie na półce między podobnymi, wśród setek sprzętów, których sprzedawca nawet nie miał możliwości przetestować. Do tego formuła prezentacji ma swobodny charakter – w firmie nazywamy ją „Party”. Zresztą dobre jedzenie zawsze gwarantuje dużo pozytywnych emocji! Gospodarze mogą wybrać menu, które przygotują z przedstawicielem, zaprosić przyjaciół, zapytać przedstawiciela o praktykę w użytkowaniu TM6.
Tym, co jeszcze wyróżnia budowanie świadomości marki Thermomix spoza grona porównywanych z nim wielofunkcyjnych urządzeń kuchennych, jest możliwość poznania urządzenia we własnym domu. Ta wygodna opcja daje możliwość sprawdzenia, jak Thermomix będzie prezentować się na moim kuchennym blacie, czy poradzę sobie z jego obsługą albo czy będę mógł_a z nim rozwinąć kulinarne skrzydła. To niczym zakupowe „zjeść ciastko i mieć ciastko” – płacisz za urządzenie dopiero po tym, jak je przetestujesz i będziesz pewny swojego wyboru.
Co jest dla każdego, to się dobrze sprzedaje
Każdy w branży wie, że jeden z pierwszych kroków w definiowaniu kampanii marketingowej polega na określeniu grupy, do której kierować będziemy nasz produkt. A co w sytuacji, kiedy promujesz urządzenie ułatwiające czynność, która codziennie absorbuje prawie każdego dorosłego człowieka na świecie? Przyznaliśmy się przed sobą, że Thermomix® jest dla każdego i nigdy nie ograniczaliśmy się z dotarciem naszej komunikacji! Zdywersyfikowaliśmy nasz przekaz na różne kanały i dopasowaliśmy styl do poszczególnych grup odbiorców obecnych w różnych punktach styku. Dzięki wszechstronności urządzenia Thermomix® znalezienie urozmaiconych pretekstów, w których można o nim opowiadać, nie było trudne.
Foodies, pasjonaci gotowania, aspirujący: Potrafisz gotować i chcesz rozwinąć swoje umiejętności mając dostęp do precyzji, powtarzalności, jakościowych efektów czy gotowania sous-vide – Thermomix jest dla Ciebie!
Niegotujący, nieposiadający umiejętności kulinarnych, traktujący gotowanie jako konieczność i chcący poświęcać na to jak najmniej czasu: Nie umiesz gotować albo nie lubisz poświęcać czasu na robienie zakupów i gotowanie – Thermomix® i platforma z przepisami Cookidoo® przeprowadzi Cię przez wszystkie etapy gotowania, aż po wyjątkowe danie na Twoim stole.
Starsi, z niepełnosprawnościami, chorzy, w trakcie rekonwalescencji: Twoje zdrowie lub wiek nie pozwalają Ci na pełną aktywność w kuchni – nie martw się, Thermomix® wyrobi dla Ciebie ciasto drożdżowe, obierze ziemniaki, a po wszystkim sam się umyje.
Na diecie, sportowcy, dbający o to, by jeść bardzo świadomie: Chcesz mieć pewność, z czego składa się Twoje jedzenie, stosujesz dietę i posiłki przygotowujesz zgodnie ze ściśle określonym planem – Thermomix® jest dla Ciebie!
Kucharze, szefowie kuchni, cukiernicy: Jesteś szefem kuchni potrzebujesz urządzenia, którego techniczne możliwości dadzą Ci zawsze precyzyjnie określony rezultat, pozwolą uniknąć wpadek i które będzie pracować nawet spuszone z oczu – szefie, Thermomix® spełni Twoje oczekiwania.
Oprócz ogromnej mocy systemu rekomendacji, który ma ludzką twarz (w odróżnieniu od plików cookies w Twojej przeglądarce), jesteśmy od 2009 roku obecni w mediach społecznościowych i tam dbamy o kontakt z naszymi klientami. Na Facebooku, Instagramie, Pintereście, LinkedInie (jako Vorwerk Polska) – w każdym z nich opowiadamy o marce Thermomix z trochę innej perspektywy, a nasze publikacje mają format dostosowany do danego algorytmu. Jesteśmy tam, gdzie nasz szukasz!
„Bycie frontem do klienta” ma w Vorwerk kapitalne znaczenie. Bo jakościowe, niemalże niezniszczalne sprzęty, to z pewnością ważny aspekt, dzięki któremu marka Thermomix® rosła w siłę i budowała wokół siebie grono wiernych fanów. Inne sprawa to czujne ucho i oko pracowników naszej organizacji – to dzięki nim spełniamy marzenia i potrzeby kolejnych pokoleń klientów, mówimy zrozumiałym językiem i potrafimy być blisko tam, gdzie potrzebne jest nasze wsparcie.