Między 2019 a 2023 rokiem w branży eventowej zmieniło się niemal wszystko. Przeżyliśmy zamknięcie w domach, pracę zdalną, masowo odwoływane wydarzenia, ograniczenia w liczbie gości, a następnie zachłyśnięcie się powrotem do normalnego życia i znów kryzys, tym razem gospodarczy. Jak w świetle tych doświadczeń wygląda najbliższa przyszłość rynku cateringów eventowych?
Trudne i szokujące dla nas wszystkich wydarzenia, które miały miejsce w ostatnich latach, znacząco wpłynęły na branżę eventową. Z perspektywy dostawcy cateringu, od lat już działającego w branży eventowej, mogę przyznać, że przetrwaliśmy coś, co było absolutnie niezapowiedziane i bezprecedensowe. Kluczowe jest tu jednak słowo „przetrwaliśmy”, ponieważ nie wszystkie firmy miały tyle szczęścia. Dziś pracujemy już w innych realiach, a na co dzień zupełnie nie myślimy o pandemii czy jakichkolwiek obostrzeniach. Żyjemy w nowej rzeczywistości dla branży, która – stale się zmieniając – zmierza w zdecydowanie dobrym kierunku. Nie skupiamy się na tym, co za nami, lecz bardzo intensywnie pracujemy nad dalszym rozwojem.
Brak kompromisów w zakresie jakości w czasie inflacji
Trudno ukryć fakt, że obecna sytuacja na polskim rynku zmusza przedsiębiorców do zrewidowania dotychczasowej strategii działania. W Deli Catering w ostatnich miesiącach dużo pracy włożyliśmy we wdrożenie kluczowych zmian w zakresie organizacji poszczególnych zespołów wykonawczych i produkcyjnych na wszystkich szczeblach naszej firmy. Pozwala nam to na bieżące zwiększanie udziału Deli Cateringu w rynku usług cateringowych bez ryzyka utraty jakości naszych usług.
Działając równolegle na kilku największych rynkach eventowych w Polsce, możemy obsługiwać tak zwane wielkogabarytowe wydarzenie w kilku miejscach równocześnie, przy czym dysponujemy wszędzie wyszkoloną obsługą i cenioną kadrą zarządzającą. Obecnie niewiele zleceń może nas zaskoczyć, co – nie ukrywam – bardzo mnie cieszy. Jest to stanowcza odpowiedź na potrzeby czy bolączki dzisiejszych klientów, którzy chcą być obsłużeni kompleksowo, bez kompromisu i półśrodków w sprawie jakości.
Na jakie eventy jest dziś popyt?
Trudno wypunktować wszystkie typy imprez, które obsługujemy jako catering eventowy, ponieważ działamy bardzo szeroko. Zawsze zależało nam na tym, by nie ograniczać się do określonej dziedziny. Głęboko wierzę, że nowe projekty to nowe wyzwania, z których czerpiemy mnóstwo cennego doświadczenia.
Z pewnością nieustającym zainteresowaniem cieszą się kameralne spotkania, firmowe imprezy czy konferencje. Jednocześnie zauważamy na rynku pewien mocny postpandamiczny trend. Obecnie dynamicznie rozwija się strefa tych największych wydarzeń, których obsługa cateringowa jest już znacznie bardziej angażująca.
Na początku 2023 roku braliśmy udział w Mistrzostwach Świata w Piłce Ręcznej Mężczyzn, które po raz pierwszy w takim gabarycie gościły w Polsce. Mieliśmy przyjemność obsługiwać to wydarzenie pod kątem cateringowym w kultowym katowickim Spodku. Odpowiadaliśmy za wyżywienie zawodników, mediów, sędziów, wolontariuszy oraz przede wszystkim Gości VIP, oglądających zmagania zawodników na żywo. Wyzwaniem było z pewnością zdywersyfikowanie menu pod kątem każdej z tych grup – w końcu zawsze bierzemy pod uwagę zmieniające się trendy w żywieniu, czyli na przykład pozycje wege.
Długo pracowaliśmy nad samą koncepcją propozycji, które dostarczymy na te Mistrzostwa, ponieważ rzeczywiście skala była imponująca. Myślę, że tutaj także widać pewną zmianę w podejściu przedstawicieli branży do swojej pracy, mianowicie – coraz więcej uwagi poświęcamy pracy koncepcyjnej, która jest niesamowicie ważna w cateringu eventowym. W końcu tu nie chodzi wyłącznie o nakarmienie gości – serwowane jedzenie musi być atrakcyjne pod kątem smaku, jak i wyglądu.
W czasach gdy jedliśmy już niemal wszystko, łącznie z karmelizowanymi owadami, które serwowaliśmy podczas jednego z eventów projektu Food and Design, musimy czasem stawać na głowie, by zaskakiwać naszych klientów. Dlatego tak ważne jest śledzenie trendów, modyfikowanie starych przepisów i przede wszystkim – ciągłe poszukiwanie nowości i czerpanie inspiracji z różnych stron świata.
Łańcuchy dostaw w 2023 r. – co warto o nich wiedzieć?
Możliwie najkrótszy łańcuch dostaw – ten cel zdecydowanie przyświeca dziś cateringom ceniącym wysoką jakość usług. Przekłada się to na coraz bardziej zaangażowaną współpracę regionalną z wykorzystaniem lokalnych dostawców i podwykonawców na poszczególnych rynkach. Dzięki temu można minimalizować ryzyka pojawiające się w branży cateringowej, a także zwiększać stabilność świadczonych usług.
Co ważne, idąc tym tropem minimalizujemy również koszty, a to wszystko ma kluczowe znaczenie dla klienta. Maksymalnie skrócony łańcuch dostaw w dobie podwyższonych cen energii potrafi mieć realną wartość dodaną przy organizacji wydarzeń. Nie zapominajmy także o kwestiach środowiskowych – im krótszą drogę pokonują produkty od dostawców, tym mniejsze zaangażowanie floty logistycznej, a co za tym idzie – mniejszy ślad węglowy.
Krótsze łańcuchy dostaw to zatem najlepsza inwestycja z każdej perspektywy, jednak wymagająca przemyślanej strategii i rozwiniętego, sprawnie działającego zaplecza logistycznego.
Rynkowe prognozy
Podsumowując: sytuację w branży oceniam obecnie nie tylko jako bardzo stabilną, ale wprost rozwojową i obiecującą. Niezmiennie duże zainteresowanie usługami cateringowymi widzimy zarówno u klientów bezpośrednich, jak i w całym środowisku eventowym. Z perspektywy Deli Catering muszą przyznać, że inflacja nie zamieszała tak bardzo w naszym segmencie, a obecnie zupełnie nie dostrzegam znaczących jej oznak czy spowolnienia gospodarczego, o którym tak dużo mówi się dziś w kontekście innych obszarów rynku. Myślę, że wbrew pozorom mamy dziś do czynienia z większą liczbą pozytywnych niż negatywnych aspektów, które dobrze zwiastują przyszłości naszej branży.