Jeden z największych i najszybciej się rozwijających graczy polskiej sceny kawy speciality obchodzi siódme urodziny. Warszawska palarnia HAYB świętuje w tym roku zgodnie ze swoim motto – effortless speciality, dostarczając klientom kawę najwyższej jakości, bez przekombinowania i napinki. Jak te siedem lat wspominają twórcy palarni? Jak na jej działalność wpływają intensywne zmiany na rynku kawy?
Nazwę warszawskiej palarni HAYB można rozszyfrować jako How Are You Brewing? To pytanie zadaje sobie pewnie dzisiaj cała branża kawowa, która od końca ubiegłego roku zmaga się z rosnącymi cenami surowca wywołanymi zmianami klimatycznymi i sytuacją geopolityczną. To nie pierwsze wyzwanie w siedmioletniej historii marki. Jednak jej twórcy z optymizmem patrzą w przyszłość.
– Jesteśmy na rynku od wielu lat, wcześniej byliśmy znani jako Coffee Republic i współtworzyliśmy polską branżę kawy speciality. Konsekwentnie budujemy swoją pozycję w oparciu o wysoką jakość i dążenie do demokratyzowania rynku speciality. Chcemy, by kawa wysokiej jakości była dostępna dla wszystkich. Zależy nam na tym, by kultura jej picia nie była niedostępna i wykluczająca, wręcz przeciwnie – chcemy otwierać świat dobrej kawy dla coraz szerszej grupy odbiorców i tak właśnie rozumiemy effortless speciality. Paradoksalnie, rosnące ceny w całej branży kawowej powodują, że zmniejsza się różnica w cenie pomiędzy zwykłą, marketową kawą a ziarnami jakości speciality. To szansa, by pokazać, że warto spróbować kawy wyższej jakości, której pochodzenie jest znane, a łańcuch dostaw krótki i transparentny. – tłumaczy Wiktor Borowski, współwłaściciel palarni HAYB.
– Siedem lat działalności palarni to czas intensywnego rozwoju i sporych wyzwań po drodze, które jednak wzmocniły naszą markę i wzniosły ją na wyższy poziom. Pandemia pozwoliła nam rozwinąć naszą działalność w e-commerce i zdywersyfikować kanały, w których prowadzimy biznes. Rosnące ceny, zarówno surowców jak i kosztów produkcji pokazały,że nasza strategia stawiania na najwyższą jakość jest słuszna i zawsze się obroni. W tym aspekcie nie zgadzamy się na kompromisy. – podkreśla Robert Borowski, prezes i współwłaściciel HAYB.
– W tym roku symbolicznie świętujemy, stawiając na pierwszym miejscu naszą myśl przewodnią, czyli effortless speciality. Z doświadczenia wiemy, że kawowy świat potrafi być hermetyczny, laboratoryjny, wykluczający, elitarny. My jako marka stawiamy na otwartość, demokratyzację branży speciality, pokazanie, że dobra kawa to przede wszystkim świetna zabawa, zajawka, a nie skomplikowany proces. Chcemy dzielić się z naszymi klientami kawową wiedzą, ale nie z wyższością. Chcemy być blisko, pokazywać, że dobra kawa to ta, która smakuje danej osobie – dodaje Lena Wrzosek, head of marketing & e-Commerce w HAYB.
– Ostatni rok pokazał, jak bardzo się rozwijamy – z rodzinnej firmy ojca i syna przekształciliśmy się w zespół niemal 40 osób, który tworzy innowacyjne produkty dla rynku kawowego. Szukamy wyjątkowych ziaren, eksperymentujemy z nietypowymi metodami obróbki i serwowania kawy. Uważnie śledzimy światowe trendy i adaptujemy je na polskim gruncie – jako pierwsi wprowadziliśmy w Polsce kultową linię codziennych kaw przelewowych speciality w przystępnych cenach – Się Przelewa. Pokazaliśmy, że kawa bezkofeinowa i niskokofeinowa może być pełnowartościowym, pysznym napojem, dzięki któremu nie trzeba się żegnać z kawą po południu. Współpracujemy z ciekawymi markami, zamykając kawę speciality w puszkach czy łącząc ją z innymi produktami. Napędza nas ciekawość i potrzeba ciągłego odkrywania, przy jednoczesnej dbałości o jakość i powtarzalność naszych klasyków. To nasz przepis na balans- podsumowuje Wiktor Borowski
Urodziny HAYB trwają przez cały lipiec – zarówno online, w sklepie internetowym, jak i stacjonarnie. Kulminacją będzie impreza urodzinowa połączona z zawodami kawowymi Effortless Cup, czyli kawową rywalizacją bez spiny dla osób wkręconych w kawę. Oceniana jest przede wszystkim kreatywność, otwartość umysłu, chęć tworzenia. 12 lipca HAYB organizuje także Effortless Party w swojej siedzbie przy Łodygowej 38 na warszawskim Targówku, na którym chętnie ugości swoich wieloletnich przyjaciół i klientów – imprezę rozkręcą Niedzielni, a na gości czekają także ciekawe warsztaty, kawowe mocktaile i wiele innych atrakcji.
materiał prasowy