Na rynku pojawia się coraz więcej cateringów oferujących przeróżne diety – wszystkie pakowane w pudełka, tak by było smacznie, szybko i wygodnie. Jeśli jest ich już tak dużo, to znaczy, że jest na nie spore zapotrzebowanie. Ale z czego to tak właściwie wynika? Na czym polega fenomen „diet pudełkowych”? Właśnie to postaram się Ci wyjaśnić w tym artykule!
Słowem wstępu…
Swoją przygodę z tzw. cateringami dietetycznymi zaczęłam już w 2015 roku w trakcie studiów magisterskich. Firma, dla której wtedy – na tak wczesnym etapie kariery zawodowej – pracowałam, wydawała mi się szczytem marzeń. I czas pokazał, że trafiłam w dziesiątkę! Była to niewątpliwie słuszna decyzja, która zaowocowała tym, że zostałam w tej branży do dziś.
Rynek diet pudełkowych w Polsce wciąż dynamicznie się rozwija, ciesząc się przy tym ogromnym zainteresowaniem wśród polskich konsumentów. Aktualnie (październik 2022) na terenie Polski funkcjonuje ponad 850 firm oferujących ten typ codziennego wyżywienia, realizując ponad 50 000 000 dostaw rocznie. Sama firma NTFY w przeciągu ostatnich trzech lat potroiła liczbę składanych zamówień, a co za tym idzie – także liczbę klientów. Z czego to wynika?
Dlaczego tak chętnie zamawiamy pudełka?
Z mojego punktu widzenia wynika, że składa się na to kilka ważnych aspektów. Postaram się więc pokrótce je tutaj przybliżyć.
Brak czasu
To chyba najczęściej wymieniany argument klientów cateringów. Ludzie są tak zabiegani, że po prostu nie mają czasu na codzienne zakupy, stanie przy „garach” i przyrządzanie pożywnego posiłku. Wybór wydaje się prosty – albo zjeść byle co, na szybko, w biegu, albo zadbać o to, by mieć pod ręką coś, co będzie zdrowe i dostarczy odpowiednią dla każdego wartość odżywczą.
Brak umiejętności
Nie ma co kryć – nie każdy jest masterchefem we własnej kuchni. A takie poczucie często budzi frustrację i stres – zwłaszcza jeśli musimy być na specjalistycznej diecie, mamy alergie lub po prostu rodzinę „na głowie”. Dlaczego więc nie ograniczyć tego stresu, oddając kwestie żywienia komuś, kto się na tym zna?
Oferty firm cateringowych rozbudowują się wraz z rosnącym zainteresowaniem i potrzebami klientów. Dziś tak naprawdę każdy powinien znaleźć wśród nich dietę, która będzie mu w pełni odpowiadać.
Brak wiedzy
Zdrowe odżywianie jest w modzie – na szczęście! Ludzie chcą żyć długo, dbać o swoje samopoczucie, ale brakuje im wiedzy, jak właściwie się za to zabrać.
Coraz więcej cateringów w swoich szeregach zatrudnia cały sztab dietetyków, mających za zadanie dbać o to, by dostarczane posiłki były nie tylko świeże, piękne i smaczne, ale i prawidłowo skomponowane, dostarczające wszystkich potrzebnych makro- i mikroskładników*.
*Protip: każdego, kto planuje korzystać z diet pudełkowych, zachęcam do tego, by przed wyborem cateringu faktycznie sprawdził, że firma zatrudnia specjalistów. Warto mieć pewność, że ktoś faktycznie czuwa nad naszym żywieniem – zwłaszcza jeśli płacimy za jego dostarczanie. 😉
Wygoda
Tutaj dochodzimy do sedna sprawy, który tak naprawdę stanowi podsumowanie dla wszystkiego, co wyżej zostało już napisane. Ludzie nie mają czasu, wiedzy i umiejętności – decydują się więc na cateringi dietetyczne, będące po prostu niesamowicie wygodnym rozwiązaniem.
Cena
Ten czynnik zostawiłam „na deser”. Cena gra kluczową rolę chyba w każdym aspekcie życia i codzienna dieta nie jest wyjątkiem. Gdy pytam osób, dlaczego zdecydowali się na „życie na pudełkach”, z reguły odpowiadają jednogłośnie: „Aga, idę do restauracji, kupuję jedno danie z napojem (o nieznanym składzie i kaloryczności) i płacę ponad 50 zł. Wydając tyle samo, mam pięć zbilansowanych posiłków na cały dzień. Wybór wydaje się prosty!”.
Warto jednak wspomnieć, co stoi za ceną takiego cateringu. Pamiętajmy, że nie jest to jedynie cena produktu, tzw. food cost, która w obecnej sytuacji makroekonomicznej również rośnie. Często zapominamy, że ktoś to jedzenie musi dla nas:
- przyrządzić (praca ludzkich rąk + rosnące ceny energii),
- spakować (tutaj dochodzi też koszt opakowania),
- dostarczyć (transport często w odległe części Polski).
Patrząc krytycznie na dostarczone danie, powinniśmy mieć świadomość, że za nim stoi sztab ludzi, dzięki którym ten posiłek w ogóle do nas dotarł.
Jak „przebić się” ze swoją ofertą?
Konkurencyjność w tej branży pokazuje, jak istotne jest stworzenie odpowiedniej oferty, która sprosta wysokim wymaganiom polskich konsumentów.
Bardzo istotna jest tutaj bliska obserwacja rynku – zarówno polskiego, jak i zagranicznego. To przecież z niego najczęściej docierają do nas nowinki dietetyczne i żywieniowe. Ważne jest więc to, by zaoferować klientom produkty, których nie znajdą nigdzie indziej.
I tutaj też kilka słów „zza kulis”…
W NTFY po pierwsze regularnie przeprowadzamy badania rynkowe wśród obecnych oraz potencjalnie nowych klientów kategorii. Taka wiedza jest nieoceniona, ponieważ pochodzi bezpośrednio od naszych użytkowników lub osób, które chciałyby się nimi stać, o ile sprostamy ich wymaganiom.
Naszą ofertę staramy się tworzyć tak, by trafiać do szerokiego grona odbiorców. Ostatnio wprowadzona dieta wegańska również została podyktowana oczekiwaniami rynku. Jak wskazuje raport Food for Thought, aż 75% konsumentów wybiera produkty roślinne ze względu na pozytywny wpływ, jaki mogą mieć na zdrowie człowieka. Jeśli chodzi natomiast o decyzję dotyczącą zakupu takiej diety, coraz częściej to właśnie smak przemawia na korzyść spożywania roślinnych dań na co dzień.
Inne badanie przeprowadzone przez GFK – Behaviour change 2022 – mówi o tym, jak w dzisiejszych czasach zmieniają się nastroje konsumenckie. Jak się okazuje, polskie społeczeństwo w pierwszej kolejności zwraca uwagę na zdrowe, naturalne składniki oraz cenę, za którą wprost musi iść wysoka jakość!
To również przykład tego, jak pozyskujemy konkretną bardzo specjalistyczną wiedzę. Uczestnictwo w międzynarodowych targach czy konferencjach, czytanie analiz i raportów tworzonych przez agencje badawcze znane na całym świecie, takie jak Mintel, Tastewise czy Datassential – to mój codzienny obowiązek. Musimy być na bieżąco i trzymać rękę „na pulsie”. 😉
Podsumowanie
Cateringi dietetyczne cieszą się dużą popularnością. Są firmy, które wyraźnie wyróżniają się jakością na tle rynku, a są też takie, które przyciągają chętnych głównie atrakcyjną ceną i niekończącymi się dużymi rabatami. Powoduje to błędne, a czasami bardzo mylne podejście do tej branży i jej funkcjonowania.
Myślę więc, że kategoria, jaką są diety pudełkowe, na przestrzeni lat będzie ulegać wielu modyfikacjom. Dlatego też tak ważna jest umiejętna obserwacja i analiza rynku, umożliwiająca szybką reakcję – wdrażanie stosownych rozwiązań w odpowiedzi na jego potrzeby. To właśnie tym zajmuję się na co dzień w jednej z wiodących firm cateringowych w Polsce i to właśnie moją wiedzą, jak i doświadczeniem w ów zakresie będę się chciała z Wami dzielić. Z góry zachęcam więc do lektury!